Holmenkollen
Foto: Geir Owe Fredheim

Oslo 2022

Denne siden inneholder relevant dokumentasjon i forbindelse med søknaden om OL og Paralympics til Oslo i 2022. Planene om å arrangere vinterlekene i Norge ble stoppet 1. oktober 2014.

2014:
Takk for kampen
02.10.2014: Høyre velger å trekke søknaden. I idretten er vi vant til konkurranser og vet at ingen er så gode at de vinner hver gang. Denne gangen endte vi utenfor seierspallen. Vi har respekt for prosessen og det folkevalgte demokratiet, og skal være gode tapere.

2013:
Folkeavstemning i Oslo: JA
09.09.2013: Samtidig med stortings- og sametingsvalget 2013 ble det avholdt en rådgivende folkeavstemning om hvorvidt Oslo kommune skulle søke om OL og Paralympics i 2022. 326 000 velgere deltok i folkeavstemningen. 53,6 prosent stemte ja, mens 43,5 prosent stemte nei. 2,9 prosent avga blank stemme.

Søknad om statsgaranti
19.06.2013: Søknad om statsgaranti fra Oslo kommune og Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité overlevert daværende kulturminister Hadia Tadjik.

Byrådssaken
25.04.2013 ble byrådssaken presentert, med byrådets anbefalinger etter samfunnsøkonomisk analyse og ekstern kvalitetssikring. Byrådssaken vil behandles i bystyret i begynnelsen av juni 2013.

Konseptvalgutredning
06.03.2013 ble konseptutvalgsutredningen presentert, med tre alternative konsepter for OL-landsby og plassering av de fleste anleggene.

2012:
"Games in the city"

14.12.2012: Byrådsleder Stian Berger Røsland presenterte Games in the City på en pressekonferanse i Oslo rådhus 14. desember 2012:

Idretten sier JA til OL
09.06.2012: Med overveldende flertall vedtok det ekstraordinære idrettstinget i Stjørdal å gå videre med søknadsprosessen fram mot OL i Oslo i 2022. Med 142 mot 15 stemmer var det et tydelig mandat, en tydelig bestilling og en definert retning for idrettsstyret.

Oslo bystyre sa ja til OL
06.06.2012 Oslo bystyre sa onsdag et klart ja til å gå videre med arbeidet om å søke om å arrangere vinter-OL i Oslo 2022. - Norsk idrett har fått et veldig klart og positivt svar, sier idrettspresiden Børre Rognlien.

Oslo blir søkerby
24.01.2012: Oslo og Norges idrettsforbund er enige om å starte en prosess for å presentere Oslo som søkerby for vinter-OL 2022. Det kom frem under idrettstyrets åpen time tirsdag 24. januar. Oslos Kulturbyråd og fungerende byrådsleder Torger Ødegaard (H) og nestleder i Oslo byråd Ola Elvestuen (V) la igjen positive signaler fra Oslo om å igangsette en større prosess sammen med Norges idrettsforbund for å presentere Oslo som søkerby for OL i 2022.

2011:
Vinteridrettens OL-ønske

De syv vinterolympiske særforbundene var samstemte i sine råd til idrettsstyret: ”Norge bør søke vinter-OL i 2022 med Oslo som søkerby”.

Vinteridretten vil ha OL i Oslo
De syv olympiske vinteridrettsforbundene ønsker at Norge skal søke OL i 2022 med Oslo som søkerby.

Hvorfor vurderes en mulig OL-søknad?
- Dette er en sak hvor idrettsstyret selvsagt vil høre alle 54 særforbund og 19 idrettskretser, sier idrettspresident Børre Rognlien.