Vinteridretten vil ha OL i Oslo

De syv olympiske vinteridrettsforbundene ønsker at Norge skal søke OL i 2022 med Oslo som søkerby.

Presidentskapet i Norges idrettsforbund fikk i dag en felles innstilling fra de syv vinterolympiske særforbundene Norges Ishockeyforbund, Norges Skiforbund, Norges Snowboardforbund, Norges Skøyteforbund, Norges ake-, bob- og skeletonforbund og Norges Curlingforbund om at Oslo bør være søkerby ved en eventuell norsk søknad om OL og Paralympics i 2022.

Samtlige kunne melde om en enstemmig innstilling fra sine styrer om Oslo som søkerby. Skiforbundet, Skiskytterforbundet og Ake-, Bob- og Skeletonforbundet pekte på Lillehammer som samarbeidsregion.

Særforbundene pekte på eksisterende anleggsbehov for vinteridretten i østlandsområdet. I tillegg ble årets Ski-VM i Holmenkollen og det kommende VM i snowboard (Tryvann 2012) vektlagt.

Idrettsstyret skal i sitt møte 3. november bestemme seg for videre prosess når det gjelder hvorvidt Norges idrettsforbund skal søke vinter-OL i 2022 eller ikke, og innspillene fra særforbundene fra deres interne arbeid og fra møtet i dag blir viktige for idrettsstyret.