Idrettsmerket

Idrettsmerket_Bilde_Topp_612x406pix.jpg

Read this page in English here

Ofte stilte spørsmål leser du her

Registreringen av idrettsmerket 2017, avsluttes 31. januar 2018.

NYHET!

70-års merke

Vi er stolte av å kunne presentere 70-års merke. Dette er for personer som har tatt idrettsmerke 70 ganger.

Å ta idrettsmerket er en fin måte å holde seg i form på. Kravene varierer i de ulike aldersgruppene, og forhåpentligvis er de satt såpass høyt at de fleste må trene for å klare dem. Idrettsmerket ble innstiftet den 29. mai 1915 på et fellesmøte i Norges Riksforbund for idrett. På det tidspunktet fikk kun menn lov til å delta. Kvinnene ble med i 1934. Kravene til Idrettsmerket er revidert flere ganger, og etterhvert er også øvelsesutvalget utvidet. På denne siden finner du nødvendig informasjon om Idrettsmerket. Her registrer du også din årlige prøve. Merker og trofeer kjøper du i vår nettbutikk.

Idrettsmerket 100 år
I 2015 fylte Idrettsmerket 100 år. Dette ble markert med en jubileum-pin. Jubileumspinsen kan fortsatt kjøpes i vår nettbutikk. I tillegg har vi laget et jubileumshefte med historier. Heftet kan lastes ned som pdf eller bestilles per e-post: Idrettsmerket@idrettsforbundet.no
Last ned jubileumsheftet

Hvordan gjennomføre idrettsmerket?
Øvelsesutvalg for Idrettsmerket er så variert at det skal være mulig å arrangere merkeprøver de fleste steder. Det greieste er selvsagt å bruke en idrettsplass med løpebaner, kast og hoppesteder - men en slik plass er slett ikke nødvendig for å ta prøven. En lekeplass eller en noenlunde plan gress- eller sandslette kan godt gjøre nytten. Merketakingen må gjennomføres av minst to personer som kontrollerer hverandre i henhold til reglementet.

Øvelsesutvalg og merkekrav
For å oppnå godkjent idrettsmerkeprøve, må merketakerene bestå en øvelse fra hver gruppe: trim, spenst/presisjon, hurtighet, styrke og utholdenhet. Her finner du fullstending reglement informasjon og kontrollkort. Ved å føre årbok får du oversikt over dine resultater i ulike øvelser år for år.

Samleskjema kan brukes for grupper. Skjemaet kan lagres og oppdateres, på din egen PC. Ansvaret for skjemaet har brukeren selv.

Beregningsgrunnlag for utmerkelser
Alle som avlegger idrettsmerkeprøve kan kjøpe utmerkelser. Det er kun mulig å få en utmerkelse per år. Antall ganger merketakeren har fullført idrettsmerke-prøven er utgangspunkt for oppnåelse av utmerkelser.

1. gang - idrettsmerke i bronse
5. gang - idrettsmerke i sølv
9. gang  - idrettsmerke i gull
15. gang - idrettsmerkestatuetten
20. gang - idrettsmerkekruset
25. gang - idrettsmerkets miniatyrstatuett i bronse
30. gang - idrettsmerkets hederspris
40. gang - 40-års merke med NIF diplom
50. gang - 50-års merke med NIF diplom
60. gang - 60-års merke med NIF diplom

Merker og trofeer kjøper du i vår nettbutikk.

Spørsmål om idrettsmerket sendes til idrettsmerket@idrettsforbundet.no

Registrer din årlige idrettsmerkeprøve her

Fornavn
Etternavn