Utmerkelser og priser

utmerkelserogpriser612.jpg

Her ligger informasjon om Hans Majestet Kongens Pokal, Egebergs Ærespris, Gullklubben, Årets ildsjel, Idrettsgallaen og andre viktige priser og NIFs æresmedlemmer.

Den høythengende prisen, Årets ildsjel, deles ut under NRKs direktesending fra Idrettsgallaen på Hamar lørdag 6. januar. Nominér din kandidat nå.

Les mer om Årets ildsjel 2018

Idrettsgallaen arrangeres hvert år første eller andre lørdag i januar. Den sendes direkte på NRK, og er idrettens egen prisutdeling.Idrettsgallaen er et samarbeid mellom Norges idrettsforbund, NRK og Norsk Tipping. Det deles ut priser i en rekke klasser, blant annet Årets utøver, Årets lag og Årets ildsjel.

Idrettsgallaen 2016 er på Lillehammer lørdag 9. januar.

Retningslinjer for Kammerherre Egebergs Ærespris

Æresprisen ble innstiftet av Ferdinand Egeberg i 1919 under navnet «Kabinetkammerherre Egebergs Pokal». Egeberg var selv en aktiv idrettsutøver i flere grener og en aktiv jeger og friluftsmann. I tillegg til å være forretningsmann var Egeberg kabinettskammerherre og en av Kong Oscar IIs nære rådgivere.

Pokalen ble satt opp for å fremme allsidig idrett og skulle deles ut til den idrettsmann som i løpet av det eller de to siste årene hadde vist fremgang i en idrettsgren og dessuten utmerket seg i flere andre. Egebergs planlagte pokal ble byttet ut med en statuett og fikk tittelen «Kabinettkammerherre Egebergs Ærespris for allsidig idrett» og ble første gang utdelt i 1919 til Gunnar Andersen.

Det er en stor «arv» Egeberg har etterlatt seg med Egebergs Ærespris. Dette er den mest prestisjefylte ærespris i norsk idrett. I en verden som blir mer og mer spesialisert, er en allsidighet med resultater på topp elitenivå i ulike idretter mer og mer en stor bragd.

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komites styre har vedtatt egne retningslinjer for æresprisen og nedsatt en egen komité for Egebergs Ærespris.

Følgende hovedkriterier legges til grunn for vurdering:

• Fremragende prestasjoner i en idrettsgren: Topp-plassering i internasjonale mesterskap som VM, OL, Paralympics eller World Cup sammenlagt.
    • Utmerket seg i andre idrettsgrener: Nasjonale topp-plasseringer i minst en idrettsgren.
    • Hovedidrett og sideidrett kan drives samtidig, eller innenfor en rimelig tidsperiode
    • Kandidaten skal være en god rollemodell for idrettens grunnverdier

Følgende presisering legges til grunn for vurdering av komiteen:

Individuell idrett:
    Medalje i VM, OL, Paralympics eller World Cup sammenlagt. Medalje i EM i idretter med meget stor internasjonal utbredelse, kan også legges til grunn for vurdering.
    For idretter uten egne mesterskap, vurderes topp plasseringer i store internasjonale turneringer (for eksempel tennis og golf)

Sideidrett:
    Norsk toppnivå som plassering i norgestoppen ved flere anledninger, gjerne over flere år. Medalje Norgesmesterskap vil være en styrke for kandidaturet.

Hvis de to idrettene er meget sammenfallende, som for eksempel orientering/skiorientering, skiskyting/langrenn, triathlon/duathlon, må utøvere ha topp internasjonale plasseringer også i sideidretten, helst fra mesterskap.

Lagidrett:
    Hovedidrett:
    Ishockey: Medalje i VM, OL, Paralympisk (kjelkehockey)
    Fotball: Deltatt i sluttspill i VM eller medalje i OL, EM, Paralympics
    Håndball: Medalje OL eller VM
    Basket: Medalje i VM, OL, Paralympics
    Volleyball: Medalje i VM, OL, Paralympics
    Bandy: Medalje i VM
    Curling: Medalje i VM eller OL
    Andre lagidretter: Medalje i VM eller OL

For idretter med stor internasjonal utbredelse, kan også EM vurderes. Likeså kan
    utøvere som har prestert på landslag over lang tid og på et høyt internasjonalt nivå vurderes.

Håndteringsregler:
    Forslagsstillere kan være særforbund, idrettskretser og idrettslag. Forslag fra idrettskretser og idrettslag sendes gjennom det særforbundet hvor kandidaten har sin hovedidrett. Forslag sendes av særforbundet til NIF for registrering og videre til komiteen for Egebergs Ærespris..
    Ved flere kandidater skal komiteen søke å finne fram til den best kvalifiserte.

Frist for forslag fra særforbund fastsettes årlig av komiteen, dog ikke senere enn innen utgangen av april. Æresprisen utdeles normalt kun èn gang pr. år på NIF Ledermøte eller Idrettsting.

Komiteen sender kopi av sakspapirer og referater til NIFs generalsekretær.

Offentliggjøring
    • Bekreftelse på mottatt forslag sendes til særforbundet fra NIF
    • Komiteen offentliggjør kun tildelinger
    • Avslag begrunnes ikke

Komiteen for tildeling av Egebergs Ærespris er:

Børre Rognlien (leder)
    Brit Pettersen Tofte
    Odd-Roar Thorsen

Vinnere av Kammerherre Egebergs Ærespris:

•2015 Astrid Urenholdt Jacobsen •2013 Mariann Vestbøstad Marthinsen - sitski og svømming •2012 Odd-Bjørn Hjelmeset - ski og friidrett •2011 Kristin Størmer Steira - langrenn og friidrett •2010 Hedda Berntsen - alpint, telemark og skicross •2010 Jens Arne Svartdal - langrenn, duathlon og svømming •2009 Helge Ivar Bjørnstad - kjelkehockey og svømming •2009 Frode Andresen - skiskyting og langrenn •2007 Lars Berger - langrenn og skiskyting •2004 Trond Einar Elden - kombinert, langrenn, spesielt hopp, vintertriathlon og friidrett •2002 Ole Einar Bjørndalen - skiskyting og langrenn •2002 Hilde Gjermundshaug Pedersen - langrenn og skiorientering •2001 Anders Aukland - triathlon og langrenn •2000 Anette Bøe - langrenn, triathlon, mountainbike, ishockey •1996 Anita Andreassen - sykkel og langrenn •1992 Ingrid Kristiansen - friidrett og ski •1991 Birger Ruud - hopp og alpint •1990 Grete Ingeborg Nykkelmo - ski og skiskyting •1988 Ragnhild Bratberg - ski og orientering •1987 Oddvar Brå - ski og friidrett •1981 Cato Zahl Pedersen - idrett for funksjonshemmede •1980 Bjørg Eva Jensen - skøyter og sykkel •1975 Eystein Weltzin - ski og orientering •1973 Ivar Formo - ski og orientering •1971 Frithjof Prydz - tennis og skihopp •1971 Bjørn Wirkola - skihopp og fotball •1967 Fred Anton Maier - skøyter og sykkel •1965 Ole Ellefsæter - ski og friidrett •1962 Magnar Lundemo - ski og friidrett •1961 Arne Bakker - fotball og bandy •1960 Reidar Andreassen - ski og friidrett •1956 Roald Aas - skøyter og sykkel •1952 Halgeir Brenden - ski og friidrett •1951 Hjalmar Andersen - skøyter og sykkel •1950 Egil Lærum - ski og fotball •1949 Martin Stokken - ski og friidrett •1947 Sverre Farstad - skøyter og vektløfting •1946 Gotfred Holmvang - friidrett og ski •1939 Arne Larsen - ski og friidrett •1938 Henry Johansen - ski og fotball •1937 Johan Haanes - tennis og ski •1936 Laila Schou Nilsen - ski, skøyter og tennis •1935 Bjarne Bryntsen ski og friidrett •1934 Otto Berg - turn og friidrett •1931 Fritjof Bergheim - turn og friidrett •1929 Reidar Jørgensen - ski og friidrett •1929 Armand Carlsen - skøyter og sykkel •1928 Bernt Evensen - skøyter og sykkel •1926 Johan Støa - ski og friidrett •1922 Ole Reistad - ski og friidrett •1921 Harald Strøm - skøyter og fotball •1919 Helge Løvland - mangekamp og gymnastikk •1918 Gunnar Andersen - fotball og ski

Reglene for tildeling av Porsgrunds Porselænsfabriks Ærespris er: «Porsgrunds Porselænsfabriks Ærespris kan deles ut til en kvinne, som i et kalenderår har vist fremragende prestasjon(er) i en idrettsgren innen Norges idrettsforbund.

Idrettsstyret avgjør med ¾ stemmetall hvem Æresprisen skal tilfalle, og foretar utdelingen. Det tas hensyn til oppnådd(e) plassering(er), til prestasjonens kvalitet og konkurransens hardhet i de enkelte øvelser og til vedkommende kvinnes planmessige forberedelse, sportsånd og verdige fremtreden.»

Ingen kan få æresprisen mer enn én gang.

Finner Idrettsstyret at ingen kvinnelig idrettsutøver har tilfredsstillet de fordringer som ansees påkrevet for å oppnå Æresprisen, deles den ikke ut.

Kongepokal - Hans Majestet Kongens Pokal - er et  trofé som tildeles de fleste idretter som er organisert i Norges idrettsforbund. Pokalen settes opp til den kvinne og mann som leverer det antatt beste resultat under et senior-NM.

Det tildeles kongepokaler også i aktiviteter som ikke er organsert innenfor NIF, blant annet Det Norske Travselskap og Det frivillige skyttervesen, der skytterkongen mottar pokalen. Pokalene bekostes av Kongehuset og NIF i fellesskap.

Regler for utdeling av H. M. Kongens Pokal

Fearnleys olympiske ærespris ble initiert av skipsreder Thomas Fearnley (1880–1961) i forbindelse med vinter-OL i Oslo 1952. Prisen gis for fremragende prestasjoner av en norsk OL-deltaker. Det er Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité som tildeler prisen til norske idrettsutøvere som har utmerket seg utover det vanlige i OL. Det er ikke mulighet for å vinne prisen flere ganger.

2012 Bartosz Piasecki: Sølv i fekting
    2010 Marit Bjørgen: Gull på klassisk sprint, dobbel jaktstart og 4x 5 km stafett langrenn
    2008 Kvinnelandslaget i håndball: Gull i håndball.
    2008 Olaf Tufte: Gull på singlesculler
    2006 Kjetil André Aamodt: Gull på Super-G
    2004 Andreas Thorkildsen: Gull i spydkast.
    2004 Eirik Verås Larsen: Gull i K-1 1000 meter
    2002 Ole Einar Bjørndalen: Gull på 10 km sprint, 20 km, 12,5 km jaktstart og 4 x 7,5 km stafett skiskyting
    2000 Kvinnelandslaget i fotball: Gull i fotball.
    2000 Trine Hattestad Gull i spydkast
    1998 Ådne Søndrål: Gull på 1500 meter skøyter
    1996 Vebjørn Rodal: Gull på 800 meter.
    1996 Knut Holmann Gull på K1 1000 meter
    1994 Johann Olav Koss: Gull og verdensrekorder på 1500, 5000 og 10000 meter skøyter
    1992 Linda Andersen Gull på europajolle
    1992 Bjørn Dæhlie: Gull på 50 km fristil, 15 km jaktstart og 4 x 10 km stafett, langrenn
    1991 Arne B. Mollén: Lang og tro tjeneste for norsk olympisk idrett
    1988 (sommer) Jon Rønningen: Gull i bryting (52 kg)
    1988 (sommer) Tor Heiestad: Gull, løpende villsvin.
    1988 Erik Johnsen: Sølv i skihopp, stor bakke
    1984 (sommer) Grete Waitz: Sølv på maraton
    1984 Eirik Kvalfoss: Gull på 10 km skiskyting
    1980 (sommer) Ingen tildeling (norsk boikott)
    1980 Bjørg Eva Jensen: Gull på 3000 meter skøyter
    1976 (sommer) Alf og Frank Hansen: Gull på 2000m dobbeltsculler
    1976 Sten Stensen: Gull på 5000 meter skøyter
    1972 (sommer) Knut Knudsen: Gull 4000m forfølgelsesritt, bane
    1972 Pål Tyldum: Gull på 50 km langrenn 1968 (sommer) Tore Berger, Steinar Amundsen, Egil Søby og Jan Johansen Gull på K4 1000 meter padling
    1968 Ole Ellefsæter: Gull på 50 km og 4x10 km stafett, langrenn
    1964 (sommer) Ingen tildeling (ingen norske medaljer)
    1964 Toralf Engan: Gull i skihopp, stor bakke
    1960 (sommer) Peder Lunde jr. Gull i seiling, Flying Dutchman
    1960 Knut Johannesen: Gull på 10000 meter skøyter 1956 (sommer) Egil Danielsen: Gull i spydkast
    1956 Hallgeir Brenden: Gull på 15 km langrenn
    1952 (sommer) Erling Kongshaug: Gull i 50 m rifle
    1952 Hjalmar Andersen: Gull på 1500, 5000 og 10000 m skøyter

Gullklubben består av samtlige norske, nålevende gullvinnere i de olympiske leker gjennom tidene. Klubben ble etablert i 1986. Formålet med klubben er å ”fremme den olympiske idé og arbeide for norsk deltakelse”, samt å ivareta den sosiale kontakten mellom norske olympiavinnere.

Gullklubben
    Gullklubben består av samtlige norske, nålevende gullvinnere i de Olympiske leker gjennom tidene. Klubben ble etablert i 1986. Formålet med klubben er å ”fremme den olympiske idé og arbeide for norsk deltakelse”, samt å ivareta den sosiale kontakten mellom norske olympiavinnere.

Utskriftsvennlig visning
    Som en konsekvens av formålsparagrafen, startet Gullklubben et inntektsbringende prosjekt høsten etter Lillehammer-OL. Resultatet av dette initiativet ble opprettelsen av et fond som senere fikk navnet Gullfondet.
    Målet med Gullfondet er å bidra til at yngre idrettsutøvere, prosjekter eller klubber innen olympiske disipliner skal få forholdene lagt til rette slik at de har mulighet til å videreutvikle seg innen sin idrett. Dette gjøres gjennom en stipendordning som har fått tilnavnet ”Gullstipendet”.

Gullstipendet
    ”Gullstipendet” skal være en inspirasjonskilde og stimulans for
    de(n) som mottar dette. Det skal gi utøverne økt motivasjon til å satse videre mot sine langsiktige mål, uten at tildelingen skal skape for stort forventningspress og dermed stå i fare for å virke mot sin hensikt.
    Gullstipendet ble første gang utdelt i 1997. Stipendet deles inn i to hovedelementer:
    Opphold på Toppidrettsenteret hos Olympiatoppen i Oslo
    Stipendvinneren(e) får et opphold på Toppidrettsenteret av 3-4 dagers varighet. Et spesialkomponert treningsprogram og veiledning legges opp i henhold til disiplin og behov den enkelte utøver måtte ha.

Gullstipendet
    Det deles ut stipend på kr. 25.000,-
    Kriterier for tildeling av Gullstipendet
    Søknadsdokumenter sendes samtlige norske særforbund med olympiske idrettsgrener på sitt program. Det enkelte særforbund har ansvaret for å distribuere og bekjentgjøre stipendet til idrettskretser og klubber som kan være kandidater til stipendet. I tillegg har Gullklubben også anledning til å innstille aktuelle kandidater.
    For øvrig gjelder følgende kriterier for utdeling:
    Stipendet skal tildeles enkeltutøver, særskilte prosjekter eller klubber tilsluttet NIF sine særforbund med olympiske disipliner på programmet.
    Stipendet skal deles ut til utøvere/klubber/prosjekter.
    Stipendet øremerkes yngre utøvere som er mulige deltakere i framtidige Olympiske Leker, og dermed ikke det som står nærmest i tid.
    Kandidaten skal ha utvist en målbevissthet og et ambisjonsnivå av spesiell karakter. Samtidig skal kandidatene også ha utvist en nøktern og fair holdning til sin idrett og sitt eget miljø.
    Kandidaten skal kunne vise til dokumenterte resultater og/eller vist en framgang utover det vanlige innen sin disiplin.
    Kandidatene må kunne vise en langsiktighet og grundighet i sin satsning. Stipendet kan kun mottas en gang.
    Forslagsstiller må beskrive utøverens/klubbens ”historie” som illustrerer det unike ved kandidaten og dermed underbygger kandidaturet.

Søknadsprosedyre og jury
    Følgende retningslinjer er nedfelt til søknader og juryarbeidet:
    Utlysing og bekjentgjøring skjer gjennom de olympiske særforbund til kretser og klubber i november. Innstillinger fra det enkelte særforbund må være Gullklubben i hende innen utgangen av januar.
    Søknaden sendes ”Gullklubben”, Norges idrettsforbund , 0840 Oslo, eller på e-post til elisabeth.seeberg@idrettsforbundet.no
    Opphold på Toppidrettsenteret vil skje etter nærmere avtale.

Æresmedlemsskap er Norges idrettsforbunds høyeste utmerkelse. Det kan tildeles tillitsvalgte som har gjort et særlig fortjenstfullt arbeid på flere plan i norsk idrett. Med dette menes arbeid som tillitsvalgt på høyeste nivå i særforbund, idrettskrets eller i idrettsforbundet nasjonalt og/eller internasjonalt. Vedkommende må gjennom sitt arbeid ha vist forankring og holdninger i NIFs verdier; helse, ærlighet, idrettsglede og fellesskap.

Se samtlige vinnere av plakett og hederspris

Kunne ditt idrettslag tenke seg å vinne 50.000 kroner? Norges idrettsforbund og Norsk Tipping deler hvert år ut Grasrotprisen til et idrettslag som gjør noe ekstra for ungdommene i deres lokalsamfunn.

Les mer om Grasrotprisen