Idrettens fredskorps

Idrettens fredskorps er et utvekslingsprogram i regi av Norges idrettsforbund. Som idrettsfrivillig bidrar du med din idrettsfaglige kompetanse på skoler, i idrettslag og i lokalsamfunn i Zambia eller Malawi. Intensjonen er å gi barn og unge i det sørlige Afrika like muligheter og tilgang til fysisk aktivitet. Søk nå!

Idrettens fredskorps er et utvekslingsprogram i regi av Norges idrettsforbund (NIF). Gjennom utvekslingsprogrammet bidrar de frivillige med sin idrettsfaglige kompetanse på skoler, i idrettslag og i lokalsamfunn i det sørlige Afrika. Idrettsutvekslingen innebærer sosialt samvær, sportslig fellesskap og nye bekjentskaper på tvers av kulturer.

Idrettens fredskorps er en del av norsk idretts internasjonale engasjement og er tuftet på idrettens grunnverdier: glede, fellesskap, helse og ærlighet.

Les mer i vår brosjyre her.

• Du som er mellom 20 og 30 år
    • Du som ønsker å jobbe med idrettsutvikling på den afrikanske grasrota
    • Du som ønsker å lære mer om hvordan idrett kan bidra til sosial utvikling i Afrika
    • Du som har lyst til å lære mer om organisasjonsarbeid og idrettsutvikling
    • Du som har stor interesse for idrett eller har en idrettsfaglig utdannelse
    • Du som har interesse for utviklingsarbeid
    • Du som har annen relevant erfaring eller utdannelse

Søk her!

Brita Vikøren250.jpg

Navn: Brita Vikøren
    Alder: 28
    Fra: Karmøy
    Jobber for: Malawi National Council of Sports, Mzuzu
    Idrettsbakgrunn: fotball, håndball og kroppsøvingslærer
    Jeg gleder meg til: å lære nye leker og «energizers».

Falk Tøien250.jpg

Navn: Falk Eidsvold Tøien
    Alder: 24
    Jobber for: Sport in Action. Lusaka, Zambia
    Idrettsbakgrunn: Basketball
    Jeg gleder meg til: å returnere til byen jeg bode I for 20 år siden! Jeg gleder meg også til å oppleve en ny kultur, ny mat og språk i tillegg til å bli bedre kjent med det afrikanske kontinentet.

Daniella Horvath250.jpg

Navn: Daniella Horvath
    Alder: 26
    Fra: Fredrikstad
    Jobber for: Response Network. Luyaba, Zambia
    Idrettsbakgrunn: håndball
    Jeg gleder meg til: å dele min idrettsglede med andre og å bli kjent med den lokale kulturen.

Hans Husøy250.jpg

Navn: Hans Husøy
    Alder: 27
    Fra: Volda
    Jobber for: Malawi National Council of Sports. Lilongwe, Malawi
    Idrettsbakgrunn: Fotball, håndball og langrenn
    Jeg gleder meg til: å jobbe idrett og å bo i et varmt land!

Ingvild Skoe250.jpg

Navn: Ingvild Skoe
    Fra: Lunde
    Jobber for: NOWSPAR. Lusaka, Zambia
    Idrettsbakgrunn: Vektløfting
    Jeg gleder meg til: å bli kjent med min nye arbeidsplass, å få opp leve en ny kultur og å møte vertsfamilien jeg skal bo hos.

Christoffer Jacobsen250.jpg

Navn: Christoffer Jacobsen
    Alder: 28
    Fra: Arendal
    Jobber for: Sport in Action. Livingstone, Zambia
    Idrettsbakgrunn: football og håndball
    Jeg gleder meg til: å få oppleve en ny kultir og lære masse. Jeg håper også at jeg får se noen ville dyr!

Linn-Marie Østengen250.jpg

Navn: Linn Marie Østengen
    Jobber for: Malawi National Council of Sports. Blantyre, Malawi
    Idrettsbakgrunn: Basketball
    å bli kjent med en ny kultur, og bli en del av den. Jeg gleder meg også til å møte vertsfamilien min og å få jobbe med idrett hver dag!

Magnus Øien.jpg

Navn: Magnus Øien
    Alder: 25
    Jobber for: Edusport. Lusaka, Zambia
    Idrettsbakgrunn: fotball og langrenn
    Jeg gleder meg til: å jobbe med idrett hver dag og bli kjent med en ny kultur!

Linn-Kristine Bock Børke250.jpg

Navn: Linn-Kristine Bloch Børke
    Alder: 21
    Fra: Trondheim
    Jobber for: Response Network. Njabalombe, Zambia
    Idrettsbakgrunn: Friidrett
    Gleder meg til: å bli kjent med menneskene og kulturen i Zambia, og å lære av de samtidig som vi har det gøy med idrett.

Eirin Berg250.jpg

Årets Team leader
    Navn: Eirin Berg
    Fra: Stjørdal
    Jobber for: Malawi National Council of Sports. Blantyre, Malawi
    Idrettsbakgrunn: Handball
    Hvorfor ønsket du å bli team leader og returnere til sørlige Afrika etter ditt år som frivillig: fordi jeg hadde et veldig fint år i Zambia og nå har jeg lyst til å bruke den erfaringen for å hjelpe de frivillige med det som trengs i Malawi og å være til hjelp administrativt for organisasjonen min.

Søk her

Søknadsfrist: 01. april 2019

Du må ha anledning til å delta på uttakssamlingen 26-28 april for å kunne søke. Det er krav om 100% oppmøte på samlingen for å kunne bli plukket ut til programmet.

Søknadsskjema: Søk her! Frist: 15. februar 2020.

Uttak: Uttaket skjer på grunnlag av en helhetlig vurdering av faglig bakgrunn, personlighet og motivasjon, samt ønsker og behov fra NIFs partnerorganisasjoner i Zambia og Malawi.

Uttakssamling: 13.-15. mars . Du må kunne stille på samlingen 13.-15. mars for å kunne søke. Det er krav om 100% deltagelse på uttakssamlingen.

Studie/praksisopphold: Du kan kombinere arbeidet som idrettsfredskorpser med studiet «Idrett, kultur og utviklingssamarbeid» ved NIH. Studiet tilsvarer 60 studiepoeng og kvalifiserer til støtte fra Statens lånekasse for utdanning

Vertsland: Zambia og Malawi

Utvekslingsperiode: Fra slutten av august 2020 til juni 2021

Les mer om:

For spørsmål, kontakt juliekarima.berg@idrettsforbundet.no eller ring 936 86 658.

• Fordi du som idrettsfrivillig blir utfordret og får nye impulser på en helt annen måte enn du får i Norge
    • Fordi NIF dekker kost og losji, forsikringer, reise og kostnader til vaksiner (inntil 1500.-),
    • Fordi du som idrettsfrivillig får muligheten til å dele din idrettsglede og erfaring med barn og unge i det sørlige Afrika
    • Fordi du som idrettsfrivillig får muligheten til å gi barn og unge flere valgmuligheter gjennom idrett og aktivitet, noe som bidrar positivt både for enkeltindivider, familier og lokalsamfunn
    • Fordi du som idrettsfrivillig er med på å skape et positivt idrettsmiljø hvor barn og unge kan leke og utfolde seg
    • Fordi du som idrettsfrivillig samtidig kan ta studiet «Idrett, kultur og utviklingssamarbeid» ved NIH (60 studiepoeng) under utvekslingsoppholdet
    • Fordi du som idrettsfrivillig i det sørlige Afrika også er ambassadør for den norske idrettsbevegelsen
    • Fordi du som idrettsfrivillig får en helt unik erfaring og opplevelse ved å jobbe med idrett og utvikling i Zambia eller Malawi
    • Fordi du som idrettsfrivillig får muligheten til å bo hos en afrikansk vertsfamilie og får en kulturopplevelse utenom det vanlige

Response Network Zambia

Response Network Zambia er en organisasjon som jobber for utvikling gjennom utdanning i lokale samfunn. Organisasjonen jobber mot selvstendiggjøring av sårbare samfunn, som vil si at Response Netwrok hjelper til å tilrettelegge for selvhjelp. Hjelp til selvhjelp skjer gjennom belysning av temaer som menneskerettigheter og godt styresett samt finne løsninger som kan utrydde fattigdom.

NOWSPAR (National organisation for Women in Sport, Physical Activity and Recreation)

NOWSPAR jobber for selvstendiggjøring- og rettigheter for kvinner gjennom sport og kultur i lokalsamfunn. NOWSPAR jobber aktivt for å øke andelen kvinner og jenter i sport og fysisk aktivitet gjennom å tilby lik tilgang til sport som menn og gutter har. Organisasjonen vil at Zambias kvinner og jenter skal kunne leve aktive liv i trygghet.

Zambia Volleyball Association

Det Zambiske volleyballforbundet tar også imot deltakere fra utvekslingen. På grunn av administrativ kapasitet har NOWSPAR tatt på seg rollen som rådgiver/ mentor og økonomiansvarlig for forbundene.

Judo Association of Zambia

Det Zambiske judoforbundet jobber for selvstendiggjøring av kvinner og jenter gjennom å oppfordre dem til å fulføre utdanningsløpet. Organisasjonen tar inn gatebarn, gir de et sunt miljø å vokse opp i som verdsetter verdier som disiplin og respekt.

Sport in Action

Sport in Action bruker sport som verktøy for sosial utvikling, særlig for barn. Programmene går på selvstendiggjøring gjennom å øke sosial og økonomisk kompetanse, motivere til personlig utvikling samt skape et trygt miljø for barna å vokse opp i. organisasjonen arbeider også for bedre sportsvilkår gjennom å forbedre anlegg og heve trenerkompetanse.

Malawi National Council of Sports

MNCS bruker sport som verktøy til sosial utvikling i offentlig sektor. MNCS fokuserer på å tilrettelegge for deltakelse i sport av kvinner og jenter. De arbeider i de ulike regionene Malawi er delt inn i.

Følg idrettens fredskorps på facebook