Informasjonskoordinator Behzad Nazmi i Hol EMA mottak gledet seg over idrettsgaven fra IOC og NIF. Her er ungdommene i full sving med å få på seg skistøvlene. Alle foto: Geir Owe Fredheim

Skigave til flyktninger rakk frem til påske

Ingen ting er som å spre litt idrettsglede før påske. – Det var en fantastisk opplevelse å se ansiktene til ungdommene fra Hol EMA mottak lyse opp da vi overrakte skiutstyret og klærne fra IOC og Idrettsforbundet, sier Radineh Omrani, integreringskonsulent i Norges idrettsforbund.

Geilo idrettspark 22. mars: - Idrettsglede i praksis

Norges idrettsforbund har tatt turen fra Ullevaal stadion med en varebil fullastet med skiutstyr og vinterklær og har avtalt med flyktningmottaket på Hol om å møte 15 spente ungdommer.

Gaven fra Den internasjonale olympiske komité og Norges idrettsforbund gir umiddelbare resultater. Få minutter etter ankomst går alle ungdommene på ski – og stråler om kapp med påskesolen.

- Det er en betydelig gave vi overrekker til Hol EMA mottak i dag. Med oss har vi blant annet 50 skibukser, 15 par med ski, staver og skistøvler, vinterjakker for både jenter og gutter, 70 par vintersko, t-skjorter, hansker og sokker. Dette er utstyr som vi vet ungdommene får mye glede av i tiden fremover, sier Radineh Omrani.

- Tusen, tusen takk
Mohammed (15) fra Afghanistan kom til Norge for syv måneder siden. Han er overlykkelig over gavene.
- Jeg vil bare si tusen, tusen takk for gavene. Jeg elsker å stå på ski. Denne gaven betyr så utrolig mye for oss. Nå får vi muligheten til å gå på ski sammen, sier Mohammed som ser frem den planlagte turen på påskefjellet.

Øystein Larsen, leder av Hol EMA mottak, er ikke mindre begeistret. Han sier gavene de fikk i dag er svært viktige for mottaket.
- Per i dag er det 10 gutter og fem jenter av totalt 60 ungdommer som har et fast tilbud hos Geilo idrettslag én gang i uken. Det å få kunne være aktiv er med og bygger selvrespekt. Det gir dem noe å se frem mot, forutsigbarhet og faste rutiner. Det er helt essensielt i ungdommenes liv for de har ikke så mye annet enn, mens de venter på at venting på at asylsøknaden deres skal behandles, sier Øystein Larsen.

Han har selv sett hvor viktig arena idretten er for sosialisering og integrering.
- Å la asylsøkere være sammen med nordmenn på samme alder er viktig for at vi skal lykkes med integreringen og helt avgjørende for at de lærer seg språk, kulturelle koder og får en forståelse for det samfunnet de lever i, sier Larsen.

Geilo IL er sitt ansvar bevisst
Det er Espen Nordby Andersen, tidligere landslagstrener for elite menn i skiskyting, som er daglig leder i Geilo IL. Han forteller at de helt siden oppstarten av Hol EMA mottak høsten 2015 har vært i dialog med mottaket.
- Geilo IL diskuterte sin egen rolle opp mot mottaket og falt tidlig ned på en avgjørelse om at vi ønsket å være vårt ansvar bevisst. Det er vårt samfunnsansvar å bidra til integrering gjennom idrettslig fellesskap. Utfordringene ved å komme til et nytt land med en ny kultur kan nok oppleves som et av livets største utfordringer. Derfor er det vår plikt å bidra, sier Nordby Andersen.

Saken fortsetter under bildet.

Maria Grevsgård, styremedlem i Geilo IL, pakker frem Phenix-jakker som er blant gavene. - Helt utrolig flott utstyr, er kommentaren.

Da Norges idrettsforbund opprettet NIFs flyktningfond i fjor høst søkte idrettslaget om penger og mottok kort tid senere 25.000 kroner. Med disse midlene klarte Geilo IL å etablere ukentlige fotball- og turntreninger for flyktningene.
- Rett etter nyttår startet vi opp med aktiviteter og til nå har vi bare fått gode tilbakemeldinger, sier Nordby Andersen som vet at skigaven vil bidra til å utvide idrettslagets aktivitetstilbud mot mottaket.
- Vi er veldig glade for at flyktningene nå får bedre rammevilkår for fysisk aktivitet. Vinteridrettene står sterkt hos oss i Geilo IL. At flyktningene får en innføring i langrenn vil nok bidra til økt idrettsglede, samtidig som de kanskje også får større forståelse for vår kultur, sier lederen i Geilo IL, som også har søkt om nye midler fra fondet.

Idrett dreier seg om å skape aktivitet
NIFs flyktningfond har siden starten vært en stor suksess. Generalsekretær Inge Andersen i Norges idrettsforbund tror han vet hvorfor engasjementet fra idrettslagene - landet over - har vært så stor.
- Idrett dreier først og fremst om å skape aktivitet og ha det moro. For idrettslagene i Norge er det helt normalt at alle er en del av aktivitetene og miljøet. Idretten har en egen indre kraft til å skape gode fellesskapsmiljøer. Derfor er det også helt naturlig for idrettslagene landet rundt å bidra til at flyktninger får ta del i idrettsaktivitetene, og derved også bidra til at hverdagen til flyktningene blir noe mer meningsfylt, sier Inge Andersen.

Saken fortsetter under bildet.

Det var full aktivitet på Geilo idrettspark da Idrettsforbundet kom med skigaven.

Siden oppstarten har både Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), Kavlifondet, Gjensidigestiftelsen, Den internasjonale olympiske komité og ikke minst Kulturdepartementet bidratt med mange millioner kroner til fondet.
- Det at mange ulike aktører, institusjoner og stiftelser bidrar med midler inn til idrettens flyktningefond er først og fremst en tillit og anerkjennelse til idrettsbevegelsen. Samtidig er det en forståelse om at idretten skaper god integrering gjennom lek og idrettslig aktivitet, sier Andersen.

IOC bevilget 1,3 mill kroner
Norges idrettsforbund har over lang tid hatt en god dialog med IOCs Solidarity Fond om situasjonen til flyktninger i Norge. Det var også bakgrunnen for at IOC bevilget 1,3 millioner kroner til fondet.
- IOC har gitt støtte til mange idrettsorganisasjoner i Europa og andre steder slik at idretten kan være en god bidragsyter til å skape en mer meningsfylt hverdag for flere mennesker som er på flukt.
- Gjennom årets Ungdoms-OL på Lillehammer hadde vi flere møter og treffpunkter hvor norsk idretts arbeid ble fremvist. At IOC har valgt å donere mer utstyr direkte til flyktningmottak og idrettslag i Norge, som gjør en ekstraordinær innsats på dette feltet, er en direkte konsekvens av at IOC så vårt arbeid, og har tillitt til det arbeidet vi gjør, sier Andersen avslutningsvis.

Maria Grevsgård fra Geilo IL, Behzad Nazmi og Hanne Bae fra Hol EMA mottak og Radineh Omrani fra NIF viser frem noe av utstyret som ble gitt som gave.