olympiske ringer.jpg

IOC støtter idrettens flyktningfond

Nylig fikk NIF beskjed om at IOC gir USD 150 000 til flyktningfondet, noe som tilsvarer 1.32 mill norske kroner etter dagens kronekurs! Dette kommer i tillegg til støtten fondet tidligere har fått av Gjensidigstiftelsen og Kavlifondet.

Idrettens flyktningfond har fått over tre millioner kroner i støtte siden oppstarten i september.  Det er strålende nyheter for idrettslagene som tilbyr idrett, men først og fremst for flyktninger og asylsøkere over hele landet.

Det har vært en formidabel respons etter at Idrettsstyret i sitt møte i september 2015 stilte opp med 500 000,- kroner av egne penger for å opprette et fond til støtte for idrett på asylmottak og tiltak overfor nylig bosatte innvandrere i kommunene. Idrettslag over hele landet har nærmest stått i kø for å søke om midler fra fondet. Det har gitt idrettslag som har ønsket å stille opp for flyktninger og innvandrere, en mulighet til å søke om et relativt lite tilskudd til støtte for sine tiltak. Pengene ble lyst ut og delt ut i løpet av tre dager!

Det dokumenterte til gagns behovet i hele landet. Etter at den første summen ble brukt opp har fondet fått kjærkommen støtte fra andre hold.  Kavlifondet gikk inn med 500 000,- kroner, Gjensidigestiftelsen har gitt 1 660 000,- kroner og nå har altså IOC etter søknad fra Idrettsstyret, støttet dette arbeidet med USD 150 000.

I tillegg fikk Idrettsforbundet 200 000,- kroner fra Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet, til de samme formålene. Disse tilskuddene har gitt norsk idrett muligheten til å kunne videreføre «akutthjelpen» overfor idrettslag som tilbyr idrett for beboere ved mottak, og like viktig, å kunne gjøre arbeidet i kommunene mer langsiktig, forutsigbart og bærekraftig. Disse tilskuddene har også gitt tyngde og relevans for Idrettsstyret i arbeidet overfor myndighetene når det gjelder å inkludere idretten i strategier og tiltak overfor de samme målgruppene.  De gjør det mulig for idrettsforbundet å jobbe mer langsiktig med målgruppen med tanke på inkludering i ordinær virksomhet i idrettslagene.