Støtte- og tilskuddsordninger

Foto_Norgesidrettsforbund_GeirOweFredheim_612.jpg
Foto: Geir Owe Fredheim

Støtte- og tilskuddsordninger der NIF sentralt er involvert i forvaltningen: Lokale aktivitetsmidler (LAM), Spillemidler til utstyr, ExtraStiftelsen, støtte til idrettsskoler. Det finnes i tillegg andre støtteordninger for idrettsklubber og lag, både lokalt og nasjonalt. Henvend deg til din idrettskrets eller ditt særforbund for en oversikt over disse.

Lokale aktivitetsmidler (LAM) er en grunnstøtte til medlemsbaserte lokale lag og foreninger. Midlene skal bidra til økt idrettsaktivitet, deltakelse og frivillighet. Det er arbeidet i det enkelte idrettslag for barn (6-12 år) og ungdom (13-19 år) som skal tilgodeses.

Les mer om LAM her

Spillemidler til utstyr

Det er i år 34,4 millioner kroner som skal fordeles. Dette er en økning på 5 millioner kroner fra i fjor.
    Siden starten i 2003 er det fordelt cirka 243 millioner kroner til idrettslag og særforbund.

Årets søknadsfrist er 18. oktober

Alle idrettslag (og særidrettsgrupper i fleridrettslagene) vil i løpet av uke 37 motta en e-post med mer detaljert informasjon om søknadsprosessen. Det søkes via Sportsadmin. Søknader kan utarbeides og sendes inn fra det tidspunkt klubben mottar e-posten med informasjon om ordningen.

Alle særforbund har utarbeidet lister over utstyr som er omfattet av ordningen. Liste over godkjent utstyr, retningslinjer for ordningen og liste over kontaktpersoner i idrettskretser og særforbund vil bli lagt ut på denne siden i løpet av uke 36.

For idrettsskolene er det de respektive idrettskretser som godkjenner hvilket utstyr som kan kjøpes inn. Utstyret skal være til bruk i idrettsskolen.

Utstyret må være kjøpt inn etter 1. januar 2017.

Viktige dokumenter:

Det er utarbeidet en veiledning for hvordan en søker. Denne finnes på følgende link:

Oppstart- og utviklingsstøtte gis til idrettsskoler som tilbyr idrettsaktiviteter for barn, fra og med det året de fyller 6 år til og med det året de fyller 12 år, og ungdom fra og med det året de fyller 13 år til og med det året de fyller 19 år.

Alle idrettslag tilsluttet NIF kan søke om disse midlene. Det gis oppstartsstøtte til én idrettsskole for barn og én idrettsskole for ungdom pr. idrettslag, enten det er et fleridrettslag eller et særidrettslag.

Ordningen med søknadsskjema og kriterier finner du her:

Barn:
    Tema - Barneidrett - Idrettsskoler

Ungdom:
    Tema – Ungdomsidrett – Idrettsskole for ungdom

Alle idrettens organisasjonsledd kan søke om midler via Norges idrettsforbund til ExtraStiftelsen til helserelaterte prosjekter.

Det kan søkes om midler til prosjekter som fremmer fysisk og psykisk helse for utsatte grupper, som mennesker med funksjonsnedsettelse, med innvandrerbakgrunn, med lav betalingsevne, med en fysisk eller psykisk lidelse eller rusavhengighet.

Helseprosjekter

Forskningsprosjekter

Idrettens kursvirksomhet rettet mot voksne som oppfyller gitte kriterier kan få tildelt voksenopplæringsmidler (VO-midler).

Idrettens Studieforbund
    Idrettens Studieforbund (ISF) er Norges idrettsforbunds (NIFs) parallellorganisasjon som omfatter all kursvirksomhet rettet mot voksne, og er regulert av Lov om voksenopplæring. Særforbund er medlemsorganisasjoner og idrettskretser er ISFs regionale organisasjonsmessige forankring. ISF har felles idrettsstyre med NIF og daglig leder for ISF er NIFs generalsekretær.

Sportsadmin er gammel løsning og Idrettskurs er den nye løsningen!
    Alle kurspåmeldinger som er gjort i SportsAdmin eller Min idrett for kursavholdelser etter 24.01.2017 blir flyttet til IdrettsKurs. Også all historikk for kurs og kompetanse som er registrert i SportsAdmin innen fristen 15. januar 2017 vil bli å finne i IdrettsKurs. Løsningen ligger på https://idrettskurs.nif.no.

Voksenopplæringsmidler
    Kurs som idretten har registrert ligger nå på idrettskurs, som tilfredsstiller Lov om voksenopplæring og tilhørende forskrifter, får økonomisk støtte, såkalte VO-midler, fra Kompetanse Norge (sekretatiat for arbeidet med en nasjonal strategi for kompetansepolitikk). I 2016 byttet navnet fra VOX til Kompetanse Norge.

Kompetanse Norge er en virksomhet underlagt Kunnskapsdepartementet, som også får oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet. ISF mottar årlig VO-midler fra Kompetanse Norge, i likhet med andre studieforbund i Norge. Tilskuddet beregnes ut fra gjennomsnittet av antall kurstimer som ble rapportert inn til Kompetanse Norge to foregående år. ISF fordeler tilskuddet fra Kompetanse Norge til kursarrangør (alle idrettens organisasjonsledd) etter gitte satser per avholdte kurstime, samt til administrasjon og drift av ISF. For 2017 og 2018 vil timesatsene være kr. 88,- og kr. 66,- for timer henholdsvis med og uten kurslærer.

Kursbeskrivelse
    For å kunne få VO-midler til avholdte kurs må kursbeskrivelsen i Idrettskurs være godkjent av NIF før kursstart. Kursbeskrivelsen må være fra innholdet i en studie-/læreplan som kursarrangør bør lage. En studieplan bør inneholde følgende punkter:
    1. Navn/tittel – mest mulig informativ og presis, men også motiverende
    2. Formål – overordnet mål
    3. Læringsmål (kunnskap-, ferdighet- og holdningsmål)– Hva skal «Sara» ha lært ved kursets slutt?
    4. Målgrupper
    5. Innhold
    6. Læringsressurser
    7. Metoder, arbeidsformer
    8. Varighet/Omfang
    9. Evaluering
    10. Dokumentasjon, kursbevis

Les mer om studieplan.

Kriterier
    Følgende kriterier av gjennomførte kurs må være oppnådd for å få VO-midler:
    - Deltaker skal ha fylt 14 år innen utgangen av året, og må delta på ¾ av kurset.
    - Én kurstime er 60 minutter, gjerne inkludert 15 minutters pause.
    - Kurset må vare i minimum 8 timer.
    - Kurset må være offentlig kunngjort og åpent for alle, selv om det kan være rettet mot spesielle målgrupper.
    - Lov om voksenopplæring sier at kursarrangør skal utstede kursbevis til deltakerne. Kursbeviset skal normalt bygge på innholdet i studieplanen.

Type kurs
    Per dags dato er det kun kurs som gir en kompetanse som skal brukes for å skape aktivitet for andre eller som skal føre til utvikling i idrettslag som er berettiget til å motta VO-midler. Eksempler er trenerkurs, dommerkurs, lederkurs og klubbutviklingskurs. Selvutviklingskurs som voksne deltar på for å bli bedre i en idrett, er ikke VO-midlerberettiget. Det er flere grunner til en slik beslutning:
    - Det kan tolkes ulikt av medlemsorganisasjonene om hva som er «kurs» og hva som er vanlig trening. Det kan resultere i at enkelte medlemsorganisasjoner registrerer kurs som andre ikke ville ha lagt inn, og at det dermed blir en skjevfordeling av midlene.
    - Enkelte medlemsorganisasjoner har svært mange kurs som ville «spist opp» hele den bevilgede potten med penger. Det ville også blitt svært lite penger fordelt på alle kursarrangører.
    Dette er kurs som utløser VO-midler i dag:

Klubbutviklingskurs

o Aktivitetslederkurs

Ledelsesutvikling
    o Lederkurs for ungdom
    o Ledelsesutvikling på særforbunds- og særkretsnivå
    o Utdanning yngre ledere

Møter, seminarer og rekrutteringstiltak godkjennes ikke. Lærerkurs godkjennes på VO-midler, og moduler med e-læring kan godkjennes, men bør ikke overstige 25% av totalt antall kurstimer.

Det kan foreligge kursbeskrivelser i SportsAdmin som er blitt godkjent av ISF tidligere, men som ikke skulle vært det. ISF vil derfor jevnlig gå inn i idrettskurs å sjekke tidligere godkjente kursbeskrivelser og mulig endre dette. ISF oppfordrer derfor organisasjonen til å sjekke om sine kurs har endret status og informere om dette til sine underordnede ledd.

ISF er medlem i Voksenopplæringsforbundet (VOFO) sammen med 14 andre studieforbund. ISF er i dialog med VOFO om det skal lages felles kriterier for alle studieforbund for hva som skal regnes som godkjente kurs, eller bare regnes som ordinær øving eller trening.

Kulturdepartementet har for 2017 tildelt NIF 2,5 millioner kroner som skal fordeles til klubber, kretser, særforbund som har hatt utgifter til politi ved idrettsarrangement for barn og unge i 2017. I tillegg er det en rest fra 2016 på cirka 1,1 millioner kroner som vil bli fordelt.

Alle organisasjonsledd tilknyttet NIF kan søke om tilskudd fra ordningen. Det søkes skriftlig til det aktuelle særforbundet. Det vil bli utarbeidet et eget søknadsskjema som skal benyttes. Kopi av betalte fakturaer skal sendes inn sammen med søknaden.

Søknadsfristen er satt til 5. februar 2018.

Alle klubber, kretser og særforbund vil få tilsendt en e-post med mer informasjon og søknadsskjema i løpet av november 2017. Informasjonen vil også bli lagt ut på denne siden.

Retningslinjer

Det er utarbeidet retningslinjer for fordeling av tilskuddet. Retningslinjene og tildelingsbrevet fra Kulturdepartementet finner du under.

Retningslinjer for fordeling av tilskudd for utgifter til politi ved idrettsarrangement for barn og unge i 2017

Stortinget har for 2017 bevilget 2,5 millioner kroner som skal brukes til tilskudd for utgifter til politi ved idrettsarrangement for barn og unge. I tillegg vil ubenyttede midler fra 2016 bli fordelt.

1. Alle organisasjonsledd tilknyttet NIF - idrettslag, særkretser, regioner, særforbund og idrettskretser - og heleide aksjeselskap av disse, er omfattet av ordningen.
    2. Det er kun utgifter knyttet til bistand fra politiet som faller inn under ordningen.
    3. Det kan søkes om tilskudd til arrangementer der minimum 30 prosent av deltakerne er barn og/eller ungdom (alder til og med 19 år), og som er gjennomført i kalenderåret 2017.
    4. Dersom to arrangementer (ett for barn/ungdom og ett for voksne) arrangeres samme dag og på samme sted skal disse betraktes som ett arrangement i forhold til om det kommer inn under ordningen
    5. Arrangementene deles i tre grupper:
      1. A: Rene barne- og ungdomsarrangementer
      2. B: Arrangementer der minimum 50 % av deltakerne er barn og ungdom
      3. C: Arrangementer der minimum 30 % og maksimum 50 % av deltakerne er barn og ungdom
    1. Søkere som faller inn under gruppe a eller b, kan søke om å få dekket alle politiutgifter knyttet til arrangementet.
      Søkere som faller inn under gruppe c kan søke om å dekket en prosentvis andel av politiutgiftene. Prosentandelen det kan søkes om tilsvarer prosentandelen barn og unge som deltar i angjeldende arrangement.
    2. Tilskudd tildeles først til alle søknader i gruppe a. Eventuelle resterende midler tildeles søknader som tilhører gruppe b. Eventuelle resterende midler tildeles deretter arrangører som tilhører gruppe c.
    3. Dersom søknadsbeløpet er høyere enn tilgjengelige midler innenfor en av gruppene gis alle søknader innenfor den aktuelle gruppe samme prosentvise avkortning.

Prosess

1. Det søkes via aktuelt særforbund. Det er utarbeidet et eget søknadsskjema som skal benyttes. Kopi av betalte fakturaer legges ved søknaden.
    2. Søknadsfristen for 2017 settes til mandag 5. februar 2018.
    3. Særforbundene behandler søknadene og sender en samlet oversikt over godkjente søkere og søknadsbeløp til NIF senest 12. februar 2018.
    4. Særforbund og idrettskretser som har hatt egne utgifter søker direkte til NIF. Kopi av betalte fakturaer legges ved søknaden. Søknadsfrist settes til 12. februar 2018.
    5. NIF tildeler midler til aktuelle særforbund og idrettskretser. Særforbundene utbetaler tilskudd til underliggende organisasjonsledd.
    6. Søknader mottatt etter fristen vil ikke bli behandlet.

Her ser du tilskuddsbrevet for 2017.