Domsutvalget sak 31/16

Parter: Stiftelsen Antidoping Norge (ADN) mot A.
Forfatter: Marit Forsnes. Kåre Th. Claussen. Elise Christiansen.

A, født 0.0.1997, er medlem av X Fotball, tilsluttet Hordaland Idrettskrets og Norges Fotballforbund.

Påtalenemnda i Antidoping Norge fattet den 22. november 2016 vedtak om påtale mot A for overtredelse av NIFs lov § 12-3 (1) bokstav a. Påtalebegjæring ble inngitt 15. desember 2016, med slik påstand:
«A dømmes til tap av retten til å delta i konkurranser og organisert trening, samt retten til å ha valgte og oppnevnte tillitsverv for et tidsrom av 4 - fire - år.»

Sakens bakgrunn:
A (utøver) avla positiv dopingprøve på et treningssenter på X den 15. juni 2016. Analyserapport fra Norges laboratorium for dopinganalyse av 8. juli 2016 tilstedeværelse viste at prøven inneholdt ibutamoren (dopinggruppe S2).
Utøver oppga «Preworkout - Gymgrosisten» og «Testo opp» på dopingkontrollskjemaet. Utøver har verken samtykket til forenklet behandling eller frivillig suspensjon. Utøver har i e-post av 12. juli 2016 til Antidoping Norge opplyst følgende: « .. var i Sverige ei veka, der fekk eg prøve en pre workout en gong og kompisen min sa det ikkje inneholde noke ulovleg ( ... )».

Antidoping Norge skal gjentatte ganger ha forsøkt å oppnå kontakt med utøver uten at dette lyktes, med unntak av nevnte e-post.

I forbindelse med oversendelse av påtalebegjæringen fra Antidoping Norge, ga Domsutvalget utøver tre ukers frist til å inngi tilsvar.

Utøver har ikke inngitt tilsvar. Domsutvalgets sekretariat har gjentatte ganger forsøkt å få kontakt med utøver per brev, e-post, SMS og mobiltelefon uten at utøver har respondert.

Domsutvalget bemerker:
Domsutvalget finner sakens faktiske side tilfredsstillende opplyst ved det skriftlige materialet som foreligger. Muntlig forhandling er unødvendig, noe som heller ikke er krevd.

Utøver har avlagt positiv prøve for et forbudt stoff. Utøver har dermed brutt NIFs lov § 12-3 (1) bokstav a) som definerer tilstedeværelse av forbudt stoff som et regelbrudd.

Det følger av NIFs lov § 12-8 (4) bokstav a) at det for brudd på blant annet § 12-3 (1) bokstav a), skal ilegges fire års utelukkelse dersom regelbruddet ikke gjelder et særskilt stoff, og utøver ikke kan bevise at regelbruddet ikke ble begått med forsett eller grov uaktsomhet, jf. WADC artikkel 10.2.

Ibutamoren er ikke et særskilt stoff som kan gi grunnlag for lavere utelukkelse.

Dersom A kan bevise at regelbruddet «ikke ble begått med forsett eller grov uaktsomhet», skal det ilegges to års utelukkelse, jf. § 12-8 (4) siste punktum. Kravet til bevisets styrke er vanlig sannsynlighetsovervekt.

A hevder at han inntok «pre workout» én gang, og at kompisen sa at det ikke inneholdt noe ulovlig. Han har imidlertid ikke ført noe bevis for sin påstand om manglende forsett eller grov uaktsomhet. Utgangspunktet om fire års utelukkelse i § 12-8 (4) bokstav a) kommer derfor til anvendelse.

Utelukkelsen omfatter i henhold til § 12-8 (3) tap av retten til å delta i konkurranser og organisert trening, samt retten til å ha valgte og oppnevnte tillitsverv.

Avgjørelsen er enstemmig.

Slutning:
A, født 0.0.1997, dømmes for overtredelse av NIFs lov § 12-3 (1) bokstav a, til tap av retten til å delta i konkurranser og organisert trening, samt retten til å ha valgte og oppnevnte tillitsverv for et tidsrom av 4 - fire - år fra 24. oktober 2016.