valgmøte_web5.jpg

Viktig idrettspolitisk debatt i Oslo

Hvordan skal partiene løse idrettens utfordringer i Oslo? I morgen, lørdag 29. august, er det duket for idrettspolitisk debatt på Voldsløkka. - Vi har stilt alle partiene spørsmål om hva de mener bør gjøres for å løse idrettens utfordringer i Oslo, sier Nordvald Mo.

Lederen av Oslo idrettskrets ser frem til en god og konstruktiv debatt, og håper på fullt hus når alle de politiske partiene møter opp til debatt kl 13-15 på Voldsløkka lørdag 29. august.

- Vi har stilt alle de politiske partiene spørsmål om hva de mener bør gjøres med idrettens utfordringer i Oslo. Vi har fått mange gode svar, men i morgen krever vi ytterligere presiseringer fra partiene, sier Nordvald Mo.

Oslo idrettskrets har definert tre hovedutfordringer i årene som kommer.

De er:

1. Økonomisk løft for anleggsinvesteringer
- For at vi de nærmeste årene skal få en anleggsdekning som holder tritt med befolkningsveksten i Oslo, og klare å redusere etterslepet på idrettsanlegg, mener Oslo idrettskrets at det må investeres for minst én milliard til idrettsanlegg for de kommende fire år. Ingen av partiene har dessverre forpliktet seg til dette, men alle partiene er enige om at det er et stort behov for å øke anleggsinvesteringene, sier Mo.

2. Sikre idrettens plass i byutviklingen
- Oslo Idrettskrets mener at idrettsanlegg må behandles som en del av den nødvendige sosiale infrastrukturen i byen. Det finnes ingen lovmessige minstekrav til avsetting av arealer til idrettsanlegg, og kommunen har per i dag ingen egne føringer for arealdisponeringen til fordel for idretten. Vi mener at en Oslonorm for idrettsanlegg på komme på plass, sier Mo som har skrevet en kronikk om utfordringene.

3. Endre læreplan i barne- og ungdomsskole: - Én time fysisk aktivitet hver dag
- Der ligger Oslo blant annet etter Drammen som nå har innført én time fysisk aktivitet hver dag i skolene. Vi mener at dette også er realistisk å få til i hovedstaden, sier Mo som oppfordrer alle idrettsinteresserte å komme.
- Skal vi gå til et idrettsløft trenger vi hjelp fra Oslos befolkning til å spre budskapet.

Vel møtt!