Mentorprogram kvinnelige ledere.jpg

Søker etter kandidater til mentorprogram for kvinnelige ledere

Norges idrettsforbund fortsetter arbeidet med å øke andelen kvinnelige ledere i norsk idrett. Nå søker vi etter kandidater til mentorprogram for kvinnelige ledere.

På Idrettstinget i 2015 forpliktet norsk idrett til å jobbe for å engasjere flere kvinner i lederroller. Blant tiltakene var et mentorprogram som startet i 2017, hvor 15 kandidater fikk hjelp av hver sin mentor.

Første utgave av mentorprogrammet var så vellykket at vi denne høsten går i gang med en ny runde.

- Vi ønsker å gi 15 kvinnelige kandidater (adepter) fra særforbund og idrettskretser muligheten til å benytte seg av en mentor gjennom et eget mentorprogram. Programmet består av tre samlinger fordelt over ni måneder, sier Kari Vanebo, seniorrådgiver i Norges idrettsforbund.

Les også: Slik klatret Andrea (25) til topps i Norges Skiforbund

Mentorprogrammets målgruppe er kvinner som har lederrolle i styret eller administrasjonen i norsk idrett på særforbunds/idrettskretsnivå og samtidig har en plan for videre lederverv i samarbeid med sin leder.

- Kvinner med minoritetsbakgrunn oppfordres til å søke, sier Vanebo.

- Til programmet søker vi også etter mentorer som ser gleden i å bidra til andres utvikling. Her vil jeg berømme fjorårets mentorer som gjorde en glimrende jobb, avslutter Vanebo.

Slik søker du om plass på mentorprogram for kvinnelige ledere

Mentorprogrammet starer opp 24. oktober.

Søknadsfrist for kandidater (adepter) og mentorer er 10. september.

Les om programmet her:

Søk om plass her:

Klikk her for å søke på plass som kandidat (adept)

Klikk her for å melde deg som mentor