Andrea Bell Pedersen fra Bardu ble nylig valgt inn i Skistyret. Foto: Claes-Tommy Herland

Slik klatret Andrea (25) til topps i Norges Skiforbund

Etter å ha jobbet målrettet som idrettspolitiker i flere år, fikk Andrea Bell Pedersen betalt for innsatsen da hun i helgen ble valgt inn i Skistyret. Nå deler hun sine tips til unge ledere som ønsker lederverv i norsk idrett.

Les tipsene lenger ned i saken.

Den ambisiøse lederen fra Bardu ble allerede som 21-åring valgt inn som medlem av alpinkomiteen i Norges Skiforbund. Til daglig studerer hun Sport Management på Norges idrettshøgskole. Men ambisjonene stoppet ikke der.

- Jeg hadde et ambisjonsmål om å få plass i Skistyret, men hadde ikke trodd det skulle skje allerede i 2018. Jeg er overveldet over å få tilliten, sier Bell Pedersen og legger til hva hun ønsker å fokusere på i sitt nye verv:

- Jeg vil jobbe for at flest mulig, lengst mulig skal få oppleve skiglede - både i bredden og i toppen. Fellesskapet i norsk skisport er unikt og viktig uansett nivå, sier hun.

Skolerte seg gjennom idrettens utdanningsprogrammer

På veien til vervet har Bell Pedersen blant annet skolert seg gjennom idrettens egne utdanningsprogrammer. Blant dem; utdanning for yngre ledere og mentorprogram for kvinnelige ledere, arrangert av Norges idrettsforbund.

- Utdanning for yngre ledere var en unik mulighet for å bygge et nettverk med de på min egen alder. Den personlige oppfølgingen både på utdanning for yngre ledere og mentorprogrammet gjorde at man kunne systematisere arbeidet med en sparringspartner. Det var veldig bra, sier Bell Pedersen.

Hun skryter videre av delingskulturen til deltagerne på mentorprogrammet for kvinnelige ledere.

- Jeg vil trekke frem fellessamlingene, hvor vi har vært rause og delt erfaringer. Man lærer veldig mye av hverandre. Programmet og samtalene med mentorene fikk meg også til å stole på egne erfaringer og kompetanse. Vi unge har veldig mye å lære, men vi kan være med å bidra selv også – allerede nå, fortsetter Bell Pedersen.

Disse tipsene anbefaler Bell Pedersen til unge ambisiøse ledere

1. Finn ut hva du brenner for

- Bli bevisst på hvilke verdier du har og hva som er førende for deg. Sett deg klare mål. Er du tydelig på hva du vil, er det lettere å ta valg på veien. Jeg har veldig tro på det å følge sin «passion», finn ut hva du brenner for!

2. Bygg relasjoner og bruk mentorer

- Våg å spørre folk rundt deg om råd. Jeg har fått mye støtte i Norges Skiforbund av personer som er eldre, klokere og mer erfarne. Det har hjulpet veldig. Jeg har hatt mange uformelle mentorer opp gjennom årene, men det å ha en formell mentor kan også anbefales. Det fikk jeg på mentorprogrammet for kvinnelige ledere. Og nå skal Kristin Kloster Aasen være min mentor de neste tre årene gjennom et utdanningsprogram i Skiforbundet. Det gir en enorm trygghet. Jeg har faktisk aldri blitt avvist, de gangene jeg har spurt noen om råd, så ikke nøl med å spørre!

3. Skoler deg selv gjennom kurs og lederutdanninger

- Skoleringsmuligheter er viktig. Ta kurs og lederutdanninger! Det er ofte unike muligheter som kan styrke nettverket ditt. I tillegg byr det på læring, utvikling og personlig oppfølging, avslutter Pedersen.

PS: Er du ung, ambisiøs og på jakt etter lederverv i norsk idrett?

Les mer om mentorprogram for ledertalenter

Les om mentorprogram for kvinnelige ledere