President i Norges Golfforbund, Marit Wiig, ønsker seg flere kvinnelige kollegaer på toppen i norsk idrett. Foto: NTB Scanpix

Vi må bli flinkere til å se kvinnene i norsk idrett

Vi må ha troen på kvinnene. De leverer minst like godt som menn, og vi må bli flinkere til å se dem, spesielt de unge. Det sier president i Norges Golfforbund, Marit Wiig, som etterlyser kompetansehevende tiltak for å flere kvinnelige trenere og ledere i norsk idrett.

I et intervju med Aftenposten sier Golfpresidenten, som er én av syv kvinnelige presidenter i de 54 særforbundene, at kvinnerepresentasjonen i idretten i dag er altfor dårlig.

- Det må vi gjøre noe med. Det nytter ikke bare å bestemme seg for å få inn kvinner. Det som fungerer er kompetansehevende tiltak, sier Wiig.

Hun sier tendensen er at menn ofte velger menn i lederstillinger.
- Forskning viser at det er lett å velge dem som er lik selv. Derfor må vi tvinge oss selv til å se utenfor det tradisjonelle. Vi må være flinkere til å se de andre kvinnene, og de unge kvinnene.

Må ikke bli tomprat
Øyvind Strøm i Norges Fotballforbund jobber med å øke kvinneandelen i alle ledd i norsk fotball. Han sier at det nå er en større forpliktelse til å gjøre noe med den tidvis lave kvinneandelen.
- Mange klubber har hatt det på agendaen i mange år, men nå føler mange en større forpliktelse til å gjøre noe med det, at det ikke bare blir prat, sier han og legger til at Fotballforbundet ikke er fornøyd før det er 50-50.

I dag, torsdag 20. oktober, arrangerte Norges idrettsforbund et frokostmøte på Ullevaal Stadion hvor flere særforbund - og Oslo og Akershus idrettskretser - presenterte mulige tiltak til å øke kvinneandelen blant trenere og ledere i Idretts-Norge. Bakgrunnen er at norsk idrett sammen har satt seg som mål å engasjere flere kvinner og unge i trener- og lederrollen.

Les også: Mange kvinner i styre og stell - men få på toppen

Ingen «quick-fix»
Anja Veum, utviklingssjef i Norges idrettsforbund, sier til idrettsforbundet.no at det ikke finnes noen «quick-fix» for å få flere kvinnelige trenere og ledere i norsk idrett.
- Dette krever prioritering og arbeid over tid. Samtidig er det mange erfaringer og gode tiltak ute i særforbund og idrettskretser, noe som dette frokostmøtet viser tydelig. Vi vet også fra en undersøkelse vi gjorde i vår at flere av særforbund og idrettskretser alt hadde egne tiltak for å få bedre kjønnslikestilling, sier Veum som understreker at NIF allerede har lovbestemmelse om kjønnsbalanse i styrene.

- Vi ser at unge kvinner er like godt representert som unge menn som ledere, men jo eldre de blir jo større blir også forskjellen i kjønnsbalansen. Vi har nå fremskaffet tall på kjønnsbalanse i mange ledd i organisasjonen. Dette er et viktig underlag for det videre arbeidet, sier Veum avslutningsvis.

Les også: Hvordan få flere kvinner i leder- og trenerrollen i norsk idrett?