Foto: Erik Førde

Hva er god sportsånd?

God sportsånd rommer mye, men hva er det egentlig? Og hva vil det si å være en Sportsånd i dagens samfunn? Vi har satt oss ned med Idrettsforbundets nyeste ressurs på etikk og verdier for å lære mer.

– Jeg har lært at alt det Wikipedia sier er sant, sier Sportsånden og smiler lurt.

Det er nemlig ett av de få stedene hvor «hva sportsånd er», står beskrevet.

Gleden av å være i bevegelse, utfordre egen kropp, mestring, sosialt fellesskap og konkurranse på like vilkår er noen av elementene som nevnes som sentralt for god sportsånd på Wikipedia. Ifølge nettstedet skal god sportsånd «bygge på hensyn til rettferdighet, etiske og moralske verdier, samt respekt og en følelse av fellesskap med sine konkurrenter».

– Det er veeeldig mange ord, sier Sportsånden og ser skrått bort på dataskjermen.

– Jeg tror alle egentlig legger litt sin egen mening i det å ha god sportsånd. For eksempel har alle de ulike idrettene sine sett med verdier, men god sportsånd kan jo omfavne dem alle sammen. Verdier uttrykker kanskje hva som er viktigst for den enkelte, mens god sportsånd kan vi likevel alle være enig om?

Sportsånden er nettopp blitt engasjert inn som ny ressurs på verdier og etikk i norsk idrett, og gleder seg til å ta fatt på oppgaven.

– Jeg planlegger å dra på besøk til både fjern og nær, for å sette fokus på hva som er god sportsånd! Og promotere de ni levereglene selvfølgelig, sier han stolt.

– Askeladden hadde de syv hjelperne. Jeg har de ni levereglene. Sammen blir vi dynamitt!

Onde tunger skal ha det til at Sportsånden er litt passé, og at sportsånd var noe vi snakket om på 70-tallet.

– Dette er rent og skjært tull, protesterer Sportsånden.

– Verdier og fair play går aldri av moten. Det viser jo hvem vi er, og hva vi står for. Snakket med Pierre Frédy (red.anm. moderne olympiske leker sin grunnlegger) for noen århundrer siden, og selv da var god sportsånd viktig! Frédy var tydelig på at det viktigste ikke er å vinne, men å delta. Jeg tror han ville vært stolt av en idrettsnasjon som Norge, som jobber for det hver dag, sier Sportsånden.

Sportsånden har lang erfaring med å fremme viktigheten av verdier, fair play og idrettsglede for alle.

– Jeg er tidløs og ingen trend, understreker han med stort alvor.

Samtidig har han tatt steget ut av glassflasken, sin tradisjonelle arbeidsform, og tatt steget inn på sosiale medier og Idrettsforbundets nettsider.

– Det har vært en omstilling. Men vi må jo alle fornye oss og følge med i tiden. Det er viktig å være synlig der folk er, og flasken ble en litt liten arena.

Den 5. desember var Sportsånden med som gjest på markeringen av frivillighetens dag, og han har fått et nytt hjem på Idrettsforbundets nettsider.

– Idrettspresidenten og jeg er allerede gode venner, og da kunne jeg ikke takke nei til en så betydningsfull stilling på nettsidene. Hun har lovet at vi skal ta en prat på nyåret om viktige prioriteringer videre i etikkarbeidet, og hva vi kan gjøre for å fremme både frivilligheten og de etiske levereglene våre. Jeg gleder meg allerede!