E-sport er i stor utvikling og mange aktiviteter tilbys allerede! (Foto: Sykling.no)

Eksempler på e-sport i norsk idrett

E-sport er i stor utvikling rundt sportssimulerende aktiviteter! Her er noen utvalgte særforbund og eksempler på deres e-sportaktiviteter og tilbud:

Norges Seilforbund:

"E-sport er kommet for fullt – og det er kommet for å bli. Norges Seilforbund ser det som en velkommen mulighet for å skape aktivitet rundt om i foreningene."

"For tredje året kjører vi nå Norgesmesterskap i eSeiling."

Norges Fotballforbund:

eFotball-strategi

"Vårt formål er å utvide fotballhverdagen fra den tradisjonelle gressmatta og over til den digitale."

"eFotball kan bidra til å skape tilhørighet, få unge voksne til å engasjere seg i klubb, løse utenforfloken, få gutter og jenter inn på klubbhuset, og få mer fokus på sportssimulerende spill."

Norges Cykleforbund:

Norges Golfforbund

Norges Luftsportforbund

Seilfly-simulator på Fornebu

• I det gamle flytårnet på Fornebu finner man en fantastisk seilfly-simulator for liten og stor
  • Allerede i VM i seilfly i Norge i 2004 benyttet man avanserte simulatorer som kommuniserte med flyene via transpondere/mobilteknologi i konkurranser, som åpnet både for at publikum kunne følge flyene fra bakken men også delta virtuelt.

Norges Rugbyforbund

Internasjonalt: