Guro Røen er blant deltagerne på NILE. Foto: Yngvild Schei, Norges Studentidrettsforbund

Posisjonerer seg for internasjonale verv med hjelp fra NIF

Fem representanter fra norsk idrett er i full gang med å forberede seg til potensielle verv på den internasjonale idrettsarenaen gjennom utdanningsprogram Nordic International Leadership Education (NILE). – Vi har fått en kjempestart på årets program, sier internasjonal rådgiver i NIF, Julie Ravlo.

Det er Norges idrettsforbund som arrangerer NILE, i samarbeid med idrettsorganisasjonene i Danmark, Finland, Sverige og Nederland. Skoleringsprogrammet har som mål å utvikle dyktige kandidater som stiller sterkere og bedre forberedt i kampen om internasjonale idrettsverv/posisjoner og samtidig styrke samarbeidet mellom nordiske representanter.

- Norsk idrett har satt seg mål i IPD (Idrettspolitisk dokument 2015-2019 red.anm.) at NIF og særforbundene bør styrke sin innflytelse i internasjonale fora. NILE er et viktig tiltak i dette arbeidet, fortsetter Ravlo som er ansvarlig for programmet fra norsk side.

Se også: Internasjonale skoleringsmuligheter

Bevisst på egne styrker gjennom personlighetsanalyse

- Jeg søkte på NILE av tre grunner; personlig utvikling, få mer kunnskap om internasjonal idrettspolitikk og bygge nettverk.

Det sier Guro Røen som er en av fem norske deltagerne. Til daglig er hun internasjonal håndballdommer gjennom Norges Håndballforbund og ansatt som utviklingskonsulent i Norges Studentidrettsforbund. Røen er full av lovord om programmet.

- Jeg har blitt godt kjent med meg selv gjennom en personlighetsanalyse hvor andre har vurdert meg. Det var nyttig å se hvordan jeg blir oppfattet av andre og samtidig lære teknikker for hvordan jeg kan bruke mine styrker til å utvikle meg videre. Jeg ble kanskje litt overrasket over hvor målrettet folk faktisk synes jeg er. En morsom bevisstgjøring, smiler Røen.

Vil påvirke internasjonal tennis

Alexander Kjær er generalsekretær i Norges Tennisforbund og er blant deltagerne på NILE. Han har et klart mål om hva han ønsker å få ut av utdanningsprogrammet.

- Mitt mål er å få en plass i styret i det internasjonale tennisforbundet i 2019. Med NILE-deltagelsen har jeg meldt meg på prosessen, sier Kjær.

- Vi bygger et norsk lag som jobber for felles sak på tvers av idrettene. Det å møte representanter fra andre særforbund er veldig bra.  Kvaliteten på programmet har vært fantastisk til nå. Jeg har lært mye om personlighetstyper og hvordan man best forbereder seg. Jeg unner min beste venn å få delta på dette, skryter Kjær videre.

Saken fortsetter under bildet.

Alexander Kjær (t.h) mener norsk tennis må være tilstede på den internasjonale arenaen og lære av andre. Her på NILE-samling med deltagere fra Danmark, Nederland og Sverige. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

I mars reiser deltagerne til København for å lære mer om idrettspolitikk og hvordan man markedsfører sitt eget kandidatur. I april går turen til Lausanne for besøk hos store internasjonale idrettsorganisasjoner som blant annet IOC.

Programmet avsluttes i Arnhem, Nederland, i juni, hvor deltagerne får opplæring i presentasjonsteknikk og lobbyvirksomhet.

Utdanningsprogrammet har vist seg å fungere. Styreleder i Sør-Trøndelag idrettskrets, Terje Roel fullførte NILE i 2016 og oppnådde nylig sitt mål om å bli visepresident i Den europeiske paralympiske komité (EPC). Generalsekretær i Norges Snowboardforbund Lisa Mari Watson deltok i 2013-2014 og fikk verv i World Snowboard Federation.

Kandidater med disse egenskapene har størst sjanse for å lykkes

Kursholder og faglig ansvarlig, Richard Stephenson driver med lederutvikling og har hatt en rolle i skoleringsprogrammet siden oppstart i 2006. Gjennom årene har han sett hvilke egenskaper kandidatene må ha for å lykkes.

- Hvis jeg skal plukke ut de tre viktigste egenskapene må det bli følgende, sier Stephenson og ramser opp:

1. Kandidaten må ha et klart mål for hvilket verv man vil gå for og vite hva man ønsker å oppnå gjennom vervet
  2. Kandidaten må evne å tilpasse seg forskjellige mennesker og situasjoner
  3. Kandidaten må evne å bygge nettverk og bruke dette til å promotere seg selv og påvirke andre

De norske kandidatene på NILE 2017-2018 er:

Alexander Kjær, generalsekretær Norges Tennisforbund

Cato Bratbakk, president Norges Svømmeforbund

Guro Røen, utviklingskonsulent Norges Studentidrettsforbund og internasjonal håndballdommer

Anniken Ellingsen, generalsekretær Norges Roforbund

Erlend Kirkesæther, prosjektkonsulent Olympiatoppen

Aktuelle kandidater fra idrettskretser, særforbund og Norges idrettsforbund kan søke om plass på NILE. Neste søknadsrunde er våren 2019.