God stemning blant de unge frivillige i Nygårdsparken under sykkel-VM i Bergen. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

På hjul med unge frivillige

Bak suksessen sykkel-VM ligger også en plan for neste generasjon sykkelledere. Norges Cykleforbund har startet et prosjekt som skal ivareta de engasjerte ungdommene som utgjør en forskjell i sine lokalmiljøer.

Prosjektet ble døpt «Arven etter sykkel-VM» og er et nasjonalt tiltak hvor Cykleforbundet har rekruttert 28 unge ressurspersoner fra idrettslag i alle sine regioner og fra forbundets ungdomsutvalg.

- «Arven etter sykkel-VM» tar utgangspunkt i ungdom som allerede er engasjert i sykkelmiljøet på forskjellige nivåer. Disse får kompetansepåfyll ved å være med på et skoleringsløp og deretter delta som frivillig på et stort arrangement, som sykkel-VM. Erfaringene av dette skal bringes tilbake til eget idrettslag og verv, forteller Karsten Ølstad, prosjektleder i Cykleforbundet.

Cykleforbundets prosjekt har søkt og fått midler gjennom Norges idrettsforbunds «Ung-Frivillig Fond».

Les mer om Ung-Frivillig Fond her.

- Vi har mye å lære av hverandre

Sindre Hvesser Brein (16) er til daglig aktiv utøver i Asker Cykleklubb, og er en av de 28 unge ressurspersonene i prosjektet «Arven etter sykkel-VM».

- For meg handler det om å få lærdom og få nye erfaringer om hvordan det er å engasjere seg i sykkelmiljøet både lokalt og i større arrangementer, som her under sykkel-VM hvor vi er frivillige, forklarer 16-åringen.

Den engasjerte syklisten sier han ser frem til å ta med erfaringene hjem til idrettslaget sitt, og håper han kan bidra til å skape et enda bedre treningsmiljø og gjøre klubben til en sosial møteplass for enda flere.

- Jeg ble med i dette prosjektet fordi jeg har et ønske om å engasjere meg mer i sykkelmiljøet enn det jeg gjør nå. Jeg har masse å lære, både av å være til stede, observere og møte andre som engasjerer seg – for jeg tror vi har mye å lære av hverandre.

Sammen med kurslærere skolert gjennom Idrettsforbundet, gjennomførte de 28 unge frivillige i prosjektet «Arven etter sykkel-VM» sin første samling hvor temaer som kommunikasjon, rollemodell, selvtillit og selvfølelse, medlemmet i sentrum og ungdom som ressurs stod i sentrum.

- Engasjementet til deltakerne i prosjektet viser at norsk sykkelsport har en veldig spennende fremtid. Ikke bare er dette ungdommer med stor kompetanse, men de har også et brennende engasjement for å gjøre en forskjell. De ønsker å bidra både i klubb og region, forteller Karsten Ølstad og legger til:

- Prosjektet skaper nye nettverk på tvers av Norge. Vi har lagt stor vekt på det sosiale og brukt mange øvelser for å skape trygghet og relasjoner.

Ung-Frivillig Fond

- Det er et overordnet mål for norsk idrett å engasjere flere ungdommer og unge voksne som trenere, ledere, frivillige og arrangører – og derfor har fondet dette som formål, forklarer Kathrine Godager, rådgiver ungdomsidrett i Norges idrettsforbund.

Ung-Frivillig Fond ble opprettet etter Ungdoms-OL på Lillehammer. Det er primært særforbund og idrettskretser som kan søke midler fra fondet.

- Vi håper de unge kan ta med seg ny kompetanse tilbake til idrettslag og verv, og på den måten bidra til videreutvikling og fornying, avslutter hun.