- Lønnen har vært læring, utvikling og opplevelser

Atle Rolstadaas fra SK Freidig er beviset på at ungdom får betalt for sitt frivillige engasjement. Hans idretts-CV er lang som et vondt år – bygd opp i frivillighetens tegn. - Lønnen min har vært læring, utvikling og opplevelser, sier 27-åringen som føler at han virkelig har fått noe ekstra tilbake – som nyansatt i Norges Skiforbund.

- Jeg må innrømme at jeg har brukt mye tid på å komme hit jeg er i dag, men det har vært fordi jeg har likt det. Jeg har lagt ned ufattelig mange timer frivillig arbeid på kveldstid. Siden 2010 er vel de eneste frihelgene jeg har hatt vært i sommerferien og i julen – dersom julaften har vært på en helgedag, sier Rolstadaas, som aldri har sett seg tilbake.
- Når jeg selv ser tilbake på hva jeg har fått være med på de siste seks årene så blir jeg litt satt ut. Det har vært en enestående reise som jeg håper fortsetter i mange år til.

Har fått drømmejobben
Mandag 5. desember tok reisen en ny vei – som nyansatt i Norges Skiforbund. Drømmejobben var i boks!
- Jeg har i første omgang fått et engasjement som består av ulike arbeidsoppgaver. Jeg skal starte opp med et 50 prosent vikariat som administrasjonssjef i Nordland skikrets – med kontor på Ullevål. Videre skal jeg lede arbeidet med utviklingen av en ny handlingsplan for Sør-Trøndelag skikrets for perioden 2017-2019. I tillegg skal jeg jobbe med den nye utviklingsmodellen til Norges Skiforbund, og hvordan man skal få denne ut i klubbene, sier Rolstadaas.

Engasjert på alle nivåer
Han ser på Skiforbundet som «sitt forbund». Det hele startet som alpinist. I Tiden etter at han selv la skiene på hylla har han vært engasjert i skiidretten både som trener i klubb, krets og universitetslag. Han har vært ungdomsrepresentant i alpinkomiteen i Skiforbundet og styremedlem i Sør-Trøndelag skikrets. I fjor vant han «Pådriverprisen» på Idrettens Hederskveld i Sør-Trøndelag.
- Nå er det vedtatt en ny utviklingsmodell som jeg føler bygger på et tydelig og godt verdigrunnlag som jeg selv står inne for. På så måte er det en drøm å få jobbe med videreutviklingen av norsk skiidrett – på tvers av grener – under utviklingsavdelingen. De mindre rollene og vikariatene jeg nå har i starten vil hjelpe meg i dette arbeidet, hvor jeg vil lære og utvikle meg videre til å gjøre en enda bedre jobb.

Ønsker å inspirere
Han håper hans historie oppmuntrer andre ungdommer til å være engasjert i norsk idrett.
- Norsk ungdomsidrett står godt og det gjøres fantastisk mye bra. Vi ser at ungdommens deltakelse er stabil, og jeg betrakter idretten som en stor ungdomsorganisasjon, sier Rolstadaas som håper norsk idretts satsingen på ungdommer intensiveres i årene fremover.
- Det handler om å se dem der de er, være nysgjerrig på hvem de er og hva de er opptatt av, og vise hvilke muligheter som faktisk ligger foran dem. Det er viktig at vi lar ungdommene få tid til å lære og utvikle seg, gjennom prøving og feiling, slik at de finner sin egen vei i norsk idrett. Det er viktig at vi ikke setter dem inn i en struktur og et system som sier «slik gjør vi det her», sier 27-åringen som har en siste bønn:
- Vi må gi ungdommen en reell innflytelse i de fora hvor de viktige beslutningene blir tatt – det være seg i en treningsgrupper, eller i utvalg, komiteer eller styrer. Det er når vi står sammen at vi klarer å utvikle idretten videre.

Saken fortsetter under bilder.
Atle Rolstadaas er en engasjert og inspirerende foredragsholder. Nå begynner han i Norges Skiforbund. Foto: Anders Hoff.

Veien videre for hans egen blir det han selv gjør det til, sier han.
- Engasjerer man seg, er lærevillig og legger ned kvalitet i arbeidet og innsatsen så tror jeg mulighetene er mange. Akkurat nå gleder jeg meg til å komme i gang med det arbeidet som jeg er satt til å gjøre, så får veien videre bli til mens man går.

Se opptak av Ungdomsidrettskonferansen 1. og 2. desember

Les også: