Foto: Erik Ruud

25 millioner kroner til inkluderende tiltak i idrettslag

Norges idrettsforbund har mottatt 25 millioner kroner fra Kulturdepartementet til ordningen «Inkludering i idrettslag», for å senke økonomiske og kulturelle barrierer for deltakelse i idrett.

Idrettsforbundet har fordelt midlene til 17 idrettsråd og idrettskretser, som igjen tildeler midlene til idrettslag som iverksetter inkluderende tiltak i sine nærmiljøer.

– Takket være disse midlene får tusenvis av barn og unge mulighet til å delta i et mangfold av idrettsaktiviteter i løpet av 2023, sier Line Hurrød, ansvarlig for ordningen i Norges idrettsforbund.

Idrettsforbundet er svært takknemlig overfor Kulturdepartementet som bevilger midlene, idrettsrådene/kretsene som gir idrettslagene kompetanse på inkludering, og ikke minst alle idrettslagene som legger til rette for at alle som vil, kan delta i organisasjonens morsomme aktiviteter.

Gjennom ukentlige tilbud i idretter som fotball, håndball, ski, allidrett og så videre, og gjennom arrangementer og aktiviteter i ferier, alt til en lav pris eller uten kostnad for deltakerne, får barna oppleve idrettsglede og tilhørighet til et godt miljø.

Idrettslag som har lyst til å søke om midler, kan undersøke om sitt idrettsråd er med i ordningen og eventuelt ta kontakt.