Mariann Brattland og Rebecca Hansen fra NTNU Flyklubb. Foto: Privat

Midler fra Stiftelsen Dam bidrar til å øke mangfoldet i idretten

Norges idrettsforbund har mottatt over 11 millioner kroner fra Stiftelsen Dam til rekordmange 13 nye idrettsprosjekter. Midlene går til prosjekter som jobber for å inkludere mennesker som er mindre representert i idretten.

– Denne støtten gjør det mulig å gi idrettsglede til enda flere barn og unge i Norge, sier koordinator for ordningen i NIF, Line Hurrød.

NTNU Flyklubb skal i en kommende 3 årsperiode gjøre innkjøp av et spesialtilpasset seilfly, og lære opp barn, unge og voksne med funksjonsnedsettelse til å kunne håndtere og fly det. De vil bli en del av klubbens eksisterende medlemmer og bli med å drifte klubbens aktiviteter.

– Endelig kan seilflysporten tilby seilflyging for personer med en funksjonsnedsettelse ikke bare på Østlandet, men også i Midt-Norge. Vi kan ha dette tilbudet i lang tid framover. Forventet levetid for et seilfly er inntil 40 år, sier Nina Kristin Langhelle, fersk prosjektleder for NTNU Flyklubb.

NIF har et mål om å øke mangfoldet i idrettsorganisasjonen, og tildelingen fra Stiftelsen Dam muliggjør at idretten klarer å få til enda mer på dette området.

Dette er de nye prosjektene:

• Flere får sjansen - Idretten skaper sjanser - kr. 1.400.000
  • Et slag av gangen (ESAG) - Norges Golfforbund - kr. 1.400.000
  • #Greimamma - Sportsforeningen Grei - kr. 482.000
  • Inkluderingslag Modum - Modum Fotballklubb - kr. 50.000
  • LederPuls - Ski og ballklubben Drafn - kr. 575.000
  • Aktiviteter for enslige, mindreårige flyktninger i Asker - Asker Aliens - kr. 385.000
  • Aktivitetsguide Aker kvinnenettverk - Asker idrettsråd - kr. 320.000
  • Røa IL Fotball for CP og Downs Syndrom - Røa Allianseidrettslag - kr. 1.400.000
  • Superlekene - Møre og Romsdal idrettskrets - kr. 1.400.000
  • Curling for parautøvere - Norges Curlingforbund - kr. 920.000
  • Drammen fekteklubb parasatsning - Drammen fekteklubb - kr. 1.320.000
  • STAR - Norges Basketballforbund - kr. 500.000
  • Handikaptilpasset seilfly i region Midt-Norge - NTNU flyklubb - kr. 1.400.000

Tildelingen gir motivasjon for å få tilbake medlemmer og frivillige

I tillegg har 5 eksisterende prosjekter for midler for andre år av sine prosjekter. Totalt har NIF mottatt 12,8 millioner kroner som kanaliseres til idrettslag, idrettsråd, idrettskretser og særforbund. NIF er svært takknemlig overfor Stiftelsen Dam.

- Koronapandemien har forsterket betydningen som idretten har i lokalsamfunn over hele landet. At vi skulle få rekordtildeling i en tid som denne gir oss motivasjon for å jobbe for å få tilbake nye og gamle medlemmer, sier Hurrød.

NIF har vært så heldig å motta midler årlig fra Stiftelsen Dam siden deres oppstart i 1997. Nær 400 idrettsprosjekter har blitt finansiert av stiftelsen. Alle disse prosjektene har gitt idrettsglede til tusenvis av barn, unge og voksne.

Her finner du en oversikt over alle nye prosjekter som har fått midler. Stiftelsen Dam deler ut 72 millioner til 85 nye prosjekter gjennom ordningen Helse vår 2021.

Her ser du alle tidligere og eksisterende idrettsprosjekter.

Her ser du informasjon om hvordan man kan søke om midler til Stiftelsen Dam via NIF. Neste søknadsfrist er 15. august 2021 for prosjekter med oppstart våren 2022. Alle idrettens organisasjonsledd kan søke.