Under idrettspresidentens besøk til Rogaland viste Stavanger Idrettsråd frem arbeidet som gjøres av den omreisende Idrettspatruljen. Foto: Norges idrettsforbund

Idrettspresidenten besøkte Rogaland idrettskrets

Idrettspresident Berit Kjøll besøkte Rogaland idrettskrets tirsdag. Norges idrettsforbund er i gang med en egen valgkampturné rundt i hele landet for å møte den lokale idrettsbevegelsen og politikere for å løfte idrettens fanesaker foran stortingsvalget.

Rogaland idrettskrets tok imot Idrettspresidenten med et spennende program med flere stopp rundt i regionen.

Idrettspresident Berit Kjøll reiser nå rundt i landet for å løfte fram alt idretten har å by på. Dette er idrettens valgkampturne, hvor NIF reiser ut og møter lokalidretten og politikere før stortingsvalget.

– Dette gjør vi for å sette idretten på agendaen, og løfte våre fanesaker, forteller Kjøll.

Over 50 idrettsledere og politikere møtte opp til besøket.

Første stopp var et besøk i den nye Sola Arena. Sola Arena er en flerbrukshall tilrettelagt for 6 forskjellige ballsporter og Norges første innendørsvelodrom. Hallen er i ferd med å ferdigstilles, og åpner trolig offisielt til høsten. Ordfører i Sola, Tom Henning Sletthei, ønsket velkommen før det ble en omvisning i det nye anlegget. Hallen vil inngå som en del av det interkommunale samarbeidet Folkehallene. Idrettspresidenten lot seg begeistre av det nye anlegget.

– Dette blir et fantastisk anlegg som blir helt unikt i norsk sammenheng. Her vil både bredde og topp kunne møtes for å trene og konkurrere i mange ulike idretter. Og det er jo så morsomt løst med hallidrett i midten, samtidig som det kan sykles i velodromen. Jeg håper å komme tilbake når anlegget er fylt av aktivitet, uttalte Berit Kjøll.

Turen gikk så videre til Sandneshallen hvor idrettspresidenten fikk se hvordan Folkehallene nå er fylt med gratis sommeraktiviteter i 8 uker for barn og unge. Aktivitetene var varierte fra turn og bordtennis til klatring på bruskasser og «boblefotball». Utenfor foregikk også Sandved idrettslags fotballskole.

Det ble også et stopp på Tjensvoll skole hvor Stavanger Idrettsråd viste frem arbeidet som gjøres av den omreisende Idrettspatruljen.

Les mer om idrettspatruljen her:

Her fikk også Berit Kjøll prøvd seg i kamp på landhockeybanen mot tøff lokal motstand.

Dagen ble avsluttet på Quality Airport Sola hvor det ble arrangert et møte mellom folkevalgte og idretten. Blant temaene som ble diskutert var en gjenåpningskampanje for idretten og idrettens fanesaker for stortingsvalget. Det ble også en politisk paneldebatt mellom flere av de fremmøte politikerne og idrettspresidenten.

Idrettspresidenten avsluttet besøket med å rose idrettsarbeidet som gjøres i Rogaland.

– Jeg er stolt og imponert over den flotte aktiviteten og idrettsarbeidet som gjøres i Rogaland. Det er flott å se hva vi får til når idretten og myndighetene løfter sammen. Jeg vil takke for et flott organisert besøk og vil gi ros til alle som stilte opp, avsluttet Kjøll.

Les mer om programmet og idrettspresidentens besøk til Rogalnd idrettskrets her.