Kjøll hopper i havet med et klart miljøbudskap

Idrettspresident Berit Kjøll tok imot utfordringen fra Vipps leder Berit Svendsen og hoppet i havet en kjølig oktoberdag med et klart miljøbudskap. - Vi må redusere bruk av plast i idretten!

- Vi har alle et stort ansvar for å leve opp til FNs bærekraftsmål. Norges idrettsforbund er landets største frivillige organisasjon og vi ønsker å gå foran i dette viktige arbeidet. To av FNs bærekraftsmål er å sikre både rent vann og et rikt dyreliv under vann. Verdenshavene trues av plastforurensing og vi har alle et ansvar for å redusere bruk av plast i hverdagen, også i forbindelse med idrettsarrangement, sier Kjøll.

Verdens naturfond (WWF) og Norges idrettsforbund (NIF) har inngått et samarbeid med et felles mål om å redusere unødvendig plastbruk som forsøpler naturen og skader dyrelivet. Spesielt skal norsk idrett ha fokus på å redusere bruk av engangsplast og sørge for at plast ikke kommer på avveie. Gjennom prosjektet skal det utarbeides et veikart som både idrettslag, idrettskretser og særforbund, samt alle andre interesserte organisasjoner kan ta i bruk i sitt viktige arbeid for et bedre miljø.

- Vi håper prosjektet kan bidra til å skape en økende bevissthet i hele samfunnet rundt plastforurensing som en av nåtidens største miljøutfordringer. Jeg vil takke Handelens Miljøfond for at de bidrar med to millioner kroner til dette viktige prosjektet. Og som alle vet- denne globale miljøutfordringen må vi sammen om, og vi trenger flere hender for å løse utfordringen. Derfor sender jeg nå stafettpinnen videre til helse- og omsorgsminister Bent Høie.