Fra venstre generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Bård Vegard Solhjell, Eirik Oland i Handelens Miljøfond og generalsekretær i Norges idrettsforbund, Karen Kvalevåg. Foto: WWF

Idretten vil bli kvitt unødvendig plast

WWF Verdens naturfond og Norges idrettsforbund (NIF) inngår et samarbeid for å kartlegge hvordan idrettslag landet rundt kan redusere unødvendig plastbruk.

– Dette kan bli et viktig arbeid for å få bort unødvendig bruk av plast, som forsøpler naturen og skader dyrelivet. Idretten står sterkt i Norge, og aktiviserer en rekke barn, unge og foreldre året rundt. Vi er veldig glade for at forbundet selv ønsker å finne ut hvordan vi kan redusere plastbruken, sier Bård Vegar Solhjell, generalsekretær i WWF Verdens naturfond.

WWF og NIF har fått innvilget støtte fra Handelens Miljøfond for å kartlegge hvordan norsk idrett kan bli fri fra unødvendig engangsplast. Blant annet innebærer prosjektet at det skal utarbeides et veikart for idrettslag, idrettskretser og særforbund, samt alle andre interesserte organisasjoner.

– Idrettstinget har vedtatt at Idretten vil ta et miljøansvar i planlegging, bygging og drift av idrettsanlegg. Norsk idrett er opptatt av å ta vare på miljøet og vi ser frem til å samarbeide med WWF for å få redusert bruken av engangsplast i idretten og å hindre at plast kommer på avveie, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i NIF.

– Gjennom dette samarbeidet ønsker idretten å gå foran i det holdningsskapende arbeidet og vi håper prosjektet kan bidra til å skape en økende bevissthet i hele samfunnet rundt plastforurensing som en av nåtidens største miljøutfordringer. Jeg vil takke Handelens Miljøfond for at de bidrar med to millioner kroner til dette viktige prosjektet, sier Kvalevåg.

Når kartleggingen er på plass, tar organisasjonene sikte på å sette i gang et større arbeid for å få bort den unødvendige plasten. Det skal etter planen settes i gang etter våren 2020.

Kontaktperson WWF: Presseansvarlig Julie Wentzel Frøland | jwfroland@wwf.no | 98803090

Kontaktperson NIF: Rådgiver Torstein Busland | Torstein.Busland@idrettsforbundet.no | 90926979