NOA 2014.jpg

Fem grunner til å søke om plass på Olympisk Akademi

Michael Eriksson jobbet som kommunikasjonsrådgiver under Ungdoms-OL på Lillehammer og skal representere Norge i det Internasjonale Olympiske Akademiet denne sommeren. Eriksson gjesteblogger denne uka på idrettsforbundet.no og skriver om hvorfor man bør søke om å være med på det norske akademiet i august.

Søknadsfrist 17.juni. Søk om plass her

Hver sommer arrangeres Norges Olympiske Akademi (NOA) på Lillehammer. Etter å ha deltatt to år på rad, er jeg ikke i tvil om at jeg ønsker å være med også i år. Derfor har jeg skrevet fem punkter om hvorfor du mellom 18 og 29 år bør søke om plass til årets akademi, 4.-7. august.

1. Relevante foredrag og workshops

Norges Olympiske Akademi (NOA) har hvert år en rekke spennende foredragsholdere. Fra idrettslegender til idrettshistorikere, sterke fagpersoner og praktikere med verdifull kompetanse. Nytt av året er at akademiet legges opp med to parallelle løp, for økt relevans til hver enkelt deltaker. NIF legger opp til én del for trenere og en for andre ledere i idretten; med workshops og seminarer spesielt tilrettelagt for de ulike retningene. Likevel vil akademiet også i år bli et sted for å samles på tvers av idretter og roller, med mye felles på programmet.

2. Et møte med 70 likesinnede

Gjennom mange år som aktiv langrennsløper og senere som ansatt i Ungdoms-OL og andre vintersportsarrangement, har jeg gjennom idretten møtt mange og lært mye. Olympisk Akademi er en slik arena i særstilling. Alle deltakere er unge med et sterkt engasjement for idretten. Vi har mye til felles, men vi bygger på et bredt spekter av erfaringer; fra forbund, kretser og klubber over hele landet, på tvers av mange idretter. En felles enighet om mye gir et fundament for solide diskusjoner - der våre erfaringer er forskjellige. Forelesningene på Olympisk Akademi holder høy standard, men hvis man griper muligheten, så er det utenfor foredragene man har mest å lære.

3. Varige relasjoner

Det sosiale er en viktig del av akademiet. I tillegg til foredrag og workshops er det også aktiviteter og sosiale treningsøkter, før kvelden står åpen. Sosiale rammer gir lave skuldre i workshops og erfaringsutveksling. Det sosiale aspektet har for meg bidratt til at Olympisk Akademi de siste to årene har vært minneverdige helger. Enda viktigere; begge årene har jeg fått nye bekjente fra hele landet og alle deler avidretten. I arbeidet med Ungdoms-OL var det uvurderlig, men jeg vet jeg også vil få mye glede av disse relasjonene i årene som kommer.

Les mer om Norges Olympiske Akademi og fyll ut søknadsskjema her

4. Temaene vi diskuterer kan være viktigere enn noen gang

Jeg har vokst opp i OL-byen Lillehammer. I tillegg til en overdose av inspirasjon for egen aktiv oppvekst, ga lekene også en tidlig forståelse for at idretten kunne skape ringvirkninger større enn idrettsgleden isolert. Idretten kan være en drivkraft og en katalysator i å skape et bedre samfunn, dette er også del av fundamentet Olympismen er bygget på. Med en økt tilstrømning av flyktninger, vil NIFs visjon “Idrettsglede for alle” være viktigere enn noen gang. Akademiet kan og bør være en av arenaene som bidrar til å realisere denne visjonen. NIFs flyktningfond vil være blant diskusjonstemaene for årets akademi og jeg vet fra tidligere år at mange deltakere har interessante erfaringer fra integreringstiltak- og verdifulle perspektiver på reell inkludering.

2016 er også idrettens ungdomsår. Når OL-ilden slukket, nådde vi én målstrek, samtidig som et nytt startskudd smalt. I visjonen som handler om å sprenge grenser og skape morgendagen, så er arven det viktigste. Hvordan vi forvalter kompetansen til nye unge frivillige og ledere med positive opplevelser fra Ungdoms-OL, bør være et viktig tema for diskusjon ved årets akademi.

Se bilder fra tidligere Olympisk Akademi

5. Du kan bli valgt til å representere Norge ved det Internasjonale Olympiske Akademi (IOA)

11.-25. juni reiser jeg til Olympia som en av Norges to representanter ved IOA. Det hadde jeg ikke fått muligheten til uten å ha kvalifisert meg gjennom det norske akademiet. Gjennom 14 dager vil jeg bli kjent med unge idrettsengasjerte fra 93 nasjoner. Et robust utdanningsprogram toppes med trening på den opprinnelige olympiske arenaen i Olympia, et bredt sosialt program og relasjoner fra hele verden som jeg håper å ha med meg gjennom livet. Jeg gleder meg til å fortelle om mine opplevelser ved IOA når vi møtes i august, og er allerede misunnelig på de som får denne muligheten neste år.

Olympisk Akademi åpner egne perspektiver og gjennom nytt nettverk kan det åpne mange nye muligheter. Jeg gleder meg til august og håper enda flere griper sjansen.

Velkommen til Lillehammer!