DEN ENKELTE: Jon Borgersen er ute på matta for å hjelpe Mateuz Singh (7) med sparketeknikken. – Det er litt av tankegangen vår. Alle må bli sett. Foto: Camilla Øvrebø Ondrckova/ dt.no

Klubben for alle - ikke bare de beste

Mens noen vil ha med de beste, vil andre ha med alle. I Elvebyen Taekwondoklubb har de lykkes med bredde og antall. Nå vokser de ut av lokalene sine for andre gang på to år.

Ikke mindre enn 26 nasjonaliteter har en ambassadør på tavla i Elvebyen Taekwondoklubb.

– Jeg synes vi må gjøre en innsats for våre nye innbyggere. Og jeg tror den beste formen for integrering er aktivisering. Og noen må jo gjøre det, smiler Jon Borgersen, trener i Elvebyen Taekwondoklubb i Drammen.

Det er et ønske om å bidra som fører Jon til klubben hver dag – bortsett fra tirsdag – da prøver han å holde seg hjemme.

Integreringsprosjekt

Høsten 2015 ble taekwondo-klubben en del av Drammen Idrettsråd integrerings-prosjekt. Pengene som fulgte med har ført til et enda bredere tilbud, samt enda flere medlemmer. Bare i løpet av høsten har medlemsmassen økt med 36 nye medlemmer under 18 år. Av disse er henholdsvis 8 jenter og 9 gutter med innvandrerbakgrunn.

– Det viktig at det er et lavterskeltilbud og ikke for dyrt. Da kan alle være med.

Jon forteller at de forsøker å holde prisene ned. Ved hjelp av pengene fra DIR kan de nå tilby gratistreninger hver tirsdag og torsdag, en gratis prøvemåned og klubbkvelder som er åpne for alle.

Pengene har uten tvil vært med på å øke rekrutteringen av barn og under med innvandrerbakgrunn, rapporterer klubben i en rapport.

Saken er hentet fra dt.no.

Les mer om idretten som integreringsarena her:

"Slik kan den lokale idretten spille en rolle"

NIFs flyktningsfond: "271 idrettslag mottar 2,7 millioner kroner"