blogg_anlegg612.jpg

Hvor er de tomme idrettshallene?

Helsedirektoratet har publisert rapporten Fysisk aktivitet; omfang, tilrettelegging og sosial ulikhet på sin hjemmeside under overskriften «Idrett aktiviserer ikke voksne». - Dette er mildest talt et merkelig utsagn, skriver breddeidrettsjef Anja Veum og anleggsrådgiver Torstein Busland.

Anja Veum og Torstein Busland viser til denne artikkelen hos helsedirektoratet når de nå tar til motmæle Idrett aktiviserer ikke voksne.

Norsk idrett har over 700 000 aktive voksne og våre tall viser en økning over de siste 10 år. Vi vet ikke om noen annen organisasjon som kan vise til en tilsvarende aktivitet blant sine medlemmer. I tillegg tilrettelegger vi mange aktiviteter hvor også ikke medlemmer deltar – turorientering, mosjonsritt-, turrenn og – løp, og Svøm Langt-aksjonen er noen eksempler på slike aktiviteter. Det finnes mange flere. Så hvordan et statlig organ som Helsedirektoratet, kan konkludere med at idrett ikke aktiviserer voksne, er uforståelig og vitner om lite kunnskap om hva idrettsbevegelsen står for.

Les hele bloggen