– Det verste er ikke ordene i seg selv, men at folk ikke reagerer

For noen år siden sto Daniel Hatland frem og fortalte om rasismen han selv hadde opplevd i idretten. I dag er han frontfigur for Idrettsforbundets forebyggende arbeid mot diskriminering.

– Jeg er veldig heldig som har mange bra folk rundt meg. Da jeg fortalte min historie, sto folk i kø både for å lære av historien, men også for å vise støtte. Jeg var 29 år og var blitt trygg nok i meg selv til å ta dette opp på vegne av andre, for det er ikke alle som har det samme nettverket som meg, sier Daniel.

Siden den gang har det gått tre år. I dag reiser han Norge rundt og holder foredrag gjennom sitt eget konsulentselskap, og er ansatt som rådgiver i Idrettsforbundets prosjekt Krafttak for mangfold og inkludering.

Daniel er ambassadør for #STOPP, et langsiktig konsept som skal bidra til at alle former for diskriminering i norsk idrett opphører, ikke bare rasisme som Daniel har kjent på selv. Målet hans er at folk skal bli flinkere til å si ifra.

– Det verste er ofte ikke ordene i seg selv, men at vi ikke reagerer. Vi må tørre å gi beskjed, også når det kan føre til ubehagelig stemning. Det at noen sier ifra når uønskede hendelser skjer, betyr så utrolig mye for den som opplever det, sier Daniel.

– Dette er ikke et problem forbeholdt idretten – det er et samfunnsproblem. Jeg er skikkelig stolt av at idrettsfamilien tar ansvar. Det er den idretten jeg kjenner og elsker.

Kunnskap er nøkkelen
Daniel tror at det ofte er uvitenhet som ligger bak rasistiske og diskriminerende utsagn. I kampens hete kommer mye rart ut bare for å provosere, selv om det ikke nødvendigvis ligger en ondsinnet intensjon bak. Alle kan gjøre en feil, men da er det viktig at vi raskt anerkjenner å ha gjort noe galt og søker kunnskap.

– Jeg håper at de personene som kom med rasistiske tilrop til meg har fått en bedre forståelse av det flerkulturelle samfunnet vi lever i, og at de vet mer i dag. Det er mye følelser knyttet til rasisme, diskriminering og hets, men vi må ikke gå i den fellen at vi svarer hat med hat. Svar med kunnskap istedenfor.

For Daniel er det viktig å understreke at selv om han har opplevd kjipe ting i idretten, så har det aller meste vært positivt. Idretten har alltid vært en del av ham. Vennene, fellesskapet og tilhørigheten har han fått gjennom idretten.

– Samtidig må vi tørre å snakke om det som er kjipt. Jo mer kunnskap, jo mer tenker vi over hva vi sier og gjør, sier Daniel.

Idrettsglede for alle
Idrettsforbundet har inngått en avtale med supporter.no der alle klubber kan få ha #STOPP-budskapet sammen med klubblogoen sin.

Daniel håper at mange vil benytte seg av dette og støtte idrettens arbeid mot alle former for diskriminering. Idrettsglede skal være for alle, uavhengig av hvordan vi ser ut eller hvor vi kommer fra.

– At #STOPP-budskapet står ved siden av klubblogoen tror jeg er preventivt i seg selv. Når nye medlemmer begynner i klubben vil de forstå hvilke verdier som regjerer, sier Daniel.

Han tror det vil sitte lenger inne å si stygge ting dersom en går rundt med #STOPP-budskapet på drakten kombinert med kunnskap om tematikken.

Begynn med deg selv
Daniel håper at folk blir flinkere til å stå opp og si ifra, enten det er for en fremmed eller bestekompisen.

– Det er ikke sikkert du blir takket, men det betyr noe uansett, og de kommer til å huske det resten av livet, sier han.

Daniel mener at du kan gjøre en forskjell, uansett hvem du er, hvor du er og hvilke ressurser du har. En må begynne med seg selv.

Til slutt har han en oppfordring til de som opplever diskriminering:

– Fortell det til noen du stoler på. Det kan føles som at du er alene, men det finnes ufattelig mange fine folk som ønsker å hjelpe deg og gjøre en forskjell. Ikke sitt inne med tankene og frustrasjonen, slik jeg gjorde i altfor mange år.

Daniel inviterer alle som har spørsmål, ønsker bistand, foredrag eller informasjon om hvordan de kan forbedre motarbeidelse av diskriminering til å sende ham en e-post: daniel.hatland@idrettsforbundet.no