Skiskyting er en av hele 16 idretter som Asker Skiklubb tilbyr under arrangementet #tilbaketilidretten/Skiklubbens dag. Foto: Svein Granerud

Asker Skiklubb har arrangert åpen dag i fem år. Her er deres beste tips til et vellykket arrangement.

Asker Skiklubb har arrangert Skiklubbens dag siste helgen i august siden 2015. Målsettingen er å skape begeistring og lyst til å ta del i klubbens mulige aktiviteter. I år flytter de Skiklubbens dag til 25. september for å ta del i kampanjen #tilbaketilidretten, og deler sine beste tips til et vellykket arrangement.

- Skiklubbens dag arrangeres midt i Asker sentrum, som gjør at vi klarer å vise oss frem i nærmiljøet. Med over 16 ulike idretter som kan prøves, åpent klubbhus og quiz med premier ser vi at arrangementet bidrar til økt rekruttering av nye medlemmer og frivillige, sier Eva Sunde Scheel, daglig leder i Asker Skiklubb.

Vil skape en aktivitetsdag for hele familien
Asker Skiklubb er 132 år og har en lang historie i nærmiljøet. Skiklubben har over 4500 medlemmer, tilbyr over 16 ulike idrettsaktiviteter, og er som det største idrettslaget i kommunen et naturlig samlingspunkt for lokalmiljøet.  Som mange andre klubber har pandemien ført til stengte baner og treningsfasiliteter, og skapt et savn etter konkurranser og samlinger. Nå gleder klubben seg til å markere gjenåpningen med #tilbaketilidretten og gå i gang med et nytt arrangement.

- Skiklubbens dag skal være en aktivitetsdag for hele familien, og vi inviterer spesifikt grupper som ikke nødvendigvis kjenner så godt til oss. Vi har også et tett samarbeid med idrettsrådet og kommunen for å sikre god inkludering. Vanligvis kommer det 4-500 personer innom, i år håper vi på enda flere! sier Scheel.

Har utarbeidet egen huskeliste
Det er imponerende å høre hvordan Asker Skiklubb planlegger for sitt arrangement. Med egne arenakart, sjekklister, plan for promotering og en egen huskeliste er det duket for nok et vellykket arrangement. Skiklubbens dag er tuftet på frivillighet, hvor de eldre karene stiller med toddy og smultringer, de gruppeansvarlige arrangerer artige aktiviteter, mens klubben er ansvarlige for alt det praktiske rundt arrangementet.

- Vi har utviklet vår egen huskeliste som sørger for at vi har god kontroll på arrangementet. Det gjør det enklere å planlegge, gjennomføre og kartlegge mannskapsbehovet. Vi har fått svært gode tilbakemeldinger på quizen vår, hvor hovedpremien er gratis familiemedlemskap, og noe vi kan anbefale andre klubber å arrangere, sier Scheel og legger til:

- For årets arrangement benytter vi også verktøykassen utarbeidet av Idrettsforbundet. Den er super å bruke som utgangspunkt og har gitt oss flere gode ideer, sier Scheel.

Huskelisten til Asker Skiklubb tar blant annet for seg:

• Planleggingsmøte med tidsfrister for planer og markedsføring
  • Mannskapsbehov for gjennomføring og nedrigg
  • Frister for bestilling av utstyr
  • Avsjekk før arrangement
  • Rapportering og evaluering

Promotering, mobilisering og idrettsstjerner
Halvard Granerud, Kristin Lysdal og NorConsult sitt eget langrennslag er blant idrettsstjernene som representerer Asker Skiklubb. De blir selvfølgelig invitert og kan være et fint trekkplaster for å få lokalmedia til å dekke arrangementet. I tillegg har klubben en egen plan for promotering uken før arrangementet:

• Alle medlemmene får e-post
  • Alle samarbeidspartnere bes om å distribuere plakaten
  • Få arrangementet inn i kommunens aktivitetskalender
  • Oppfordre alle til å dele Facebook-arrangementet
  • Plakatoppslag i Asker og hos partnere

På selve arrangementsdagen deler de ut kart, klubbaviser, infofolder om klubben og oppfordrer gruppelederne å dele ut egen info om sine aktiviteter på sine stands.

- Våre verktøy har fungert godt for oss, og vi håper andre klubber og idrettslag kan ta nytte av noen av våre tips, slik at vi sammen kan skape gode idrettsarrangement og markere gjenåpningen av idretten, avslutter Scheel.