Illustrasjon: Forbrukerombudet
Illustrasjon: Forbrukerombudet

Merking av reklame i sosiale medier

Skjult reklame i sosiale medier er forbudt. Derfor har Forbrukertilsynet laget en veileder for hvordan man skal merke innlegg på sosiale medier slik at markedsføringsloven følges. Veilederen er ment for alle som får betaling, eller andre fordeler, for å omtale eller legge ut informasjon om produkter, tjenester eller næringsdrivende.

Personer som legger ut reklame i sosiale medier uten å merke innleggene med «reklame» eller «annonse» kan bli holdt ansvarlig for brudd på markedsføringsloven. De samme reglene gjelder også for annonsører, nettverk og reklamebyråer som personen samarbeider med. 

Norsk idrett drives i stor grad av samarbeidspartnere og sponsorer, og temaet er derfor svært relevant for organisasjonen.

Norges idrettsforbundet oppfordrer alle organisasjonsledd til å sette seg inn i reglene og eksemplene som veilederen gjør rede for, og informere sine egne utøvere om hvilke regler som gjelder.

Last ned Veileder for merking av sosiale medier

Last ned kortversjon av veilederen

Les mer om veilederen på Forbrukertilsynets hjemmesider