Foto: Norges idrettsforbund

IMDi fortsetter samarbeidet og støtter inkluderingsarbeid i norsk idrett med 1,1 millioner kroner

Norges idrettsforbund er tildelt 1,1 millioner kroner fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) for å videreføre arbeidet rundt prosjektet «Velkommen til Idretten!» i 2024.

– Dette prosjektet bidrar til at flyktninger får delta på aktivitets- og idrettstilbud organisert av idrettslag og andre organisasjonsledd innunder Norges idrettsforbund, sier prosjektmedarbeider i Norges idrettsforbund, Marte Johannson.

I denne ordningen kan idrettslag og øvrige organisasjonsledd søke om midler for å inkludere flyktninger som oppholder seg i mottak eller er nyankomne i kommunen i lokale idrettslige aktiviteter. Dette kan blant annet være deltakelse i idrettslagets ukentlige tilbud, arrangementer, ferietiltak og åpen hall. Prosjektet ble startet opp i 2022, der Gjensidigestiftelsen tildelte NIF 5 000 000 kroner over en treårsperiode og IMDi støttet med 1 850 000 kroner for 2022. Videre ble det inngått en treårig avtale med IMDi for å videreføre arbeidet fra 2023 til 2025.

– Det at idrettslag over hele Norge har mottatt støtte gjennom denne ordningen har medvirket til en inkludering av flyktningene i lokalsamfunnene gjennom idrettsdeltakelse. Idrettsklubbene kommer med tilbakemeldinger om at de har fått aktivisert flyktninger i alle aldre, hvor de inkluderes i trygge og gode utviklingsmiljøer. Gjennom dialog og besøk ut til klubbene har vi opplevd at deltakelsen oppleves som et stort avbrekk fra en hverdag som ellers inneholder mange tanker rundt situasjonen de står i, og at det er et sted de kan koble av og engasjere seg i en idrett de enten drev med tidligere eller tester ut for første gang. Det er alltid mye latter og smil når vi er rundt og besøker klubbene, sier Johannson.

NIF setter stor pris på støtten fra både IMDi og Gjensidigestiftelsen og for arbeidet idrettskretsene legger i arbeidet med inkluderingsarbeidet.

Les mer om retningslinjene og søk om midler her!