Deltakerne fra første gjennomføring av omvendt mentorprogram i 2023.

Lær av de unge: Delta i NIFs omvendte mentorprogram

Hvordan kan vi bygge mangfoldige og inkluderende idrettsorganisasjoner hvor alle potensiale til å lykkes? Krafttak for Mangfold og Inkludering inviterer i samarbeid med Catalysts til en ny runde med omvendt mentorprogram.

Ledere i norsk idrett inviteres til å delta i et omvendt mentorprogram, der deltakerne får et ungt ledertalent med minoritetsbakgrunn som mentor og blir selv mentorert.

Mentor Benedikte Fjeldberg og mentee Marianne Kirknes Stenslet.

Første runde av mentorprogrammet ble gjennomført med stor suksess. Leder for HR og kultur i Norges Idrettsforbund Marianne Kirknes Stenslet var en del av programmets første kull:

- Mentorprogrammet har gitt meg som leder innsikt i hva idretten kan ta tak i for å videreutvikle en mangfoldig organisasjon. Min mentor har utfordret meg og gitt meg råd som jeg konkret kan ta tak i min lederhverdag.

Hvorfor bør du delta?
For å lykkes med en organisasjonsutvikling for mangfold er det avgjørende at det enkelte organisasjonsledd viser at arbeidet for mangfold og inkludering er viktig, og at vi alle gjennom aktiv handling tar ansvar for å bygge en raus kultur som hindrer frafall og adferd som ekskluderer.

President i Norges Skøyteforbund Mona Adolfsen så stor verdi i sin deltakelse:

- Vi i Norges Skøyteforbund tenker at vi er åpne og inkluderende. Samtidig vet vi at vi har en vei å gå for å både få vist frem idretten vår til barn og unge med en annen bakgrunn, og ikke minst få dem til våre arenaer. I omvendt mentorprogram ble jeg utfordret av Kevin på hvordan vi kan få dette til, og ikke bare snakke om det. Det må handles, men vi trenger hjelp fra de som kjenner miljøene vi vil nå.

Kevin og mona.jpeg

Mentee Mona Adolfsen og mentor Kevin Lesniak.

Praktisk gjennomføring

Programmet består av fire fysiske samlinger á 3 timer på Ullevål Stadion. Mentor og mentee møtes til tre individuelle møter mellom fellessamlingene. Det er gratis å delta. Eventuell reise og opphold dekkes selv.

Tidspunkt og Tema

• 18. november Mentee opplæring: Introduksjon til programmet, arbeidsmåte og læringsplattform
  • 27. november Mål for mentorskapet. Introduksjon til styrkebasert tenking.
  • Individuelt desember Utforske styrker
  • 6. januar Å endre perspektiver- Hvordan jobber vi med ubevisste fordommer?
  • Individuelt januar Idémyldring og dialog rundt barrierer for inkludering
  • Individuelt februar  Skyggedag / rollebytte
  • 24.februar Sette mål for mangfoldig lederskap. Avslutning og middag

Se hele invitasjonen her.

Har du spørsmål knyttet til Omvendt mentorprogrammet:
Biayna Sardarian
biayna.sardarian@idrettsforbundet.no