Kampanjer

trenilag_geirowefredheim.jpg
Foto: Geir Owe Fredheim

Norges idrettsforbund gjennomfører en rekke ulike idrettskampanjer gjennom året. Under ligger informasjon om hver enkelt kampanje.

1 kilo = 1 krone / Idrettens tekstilinnsamling

Et samarbeid mellom Norges idrettsforbund, Right To Play, UFF – og lokale idrettslag. Store inntektsmuligheter for idrettslag!

Norges idrettsforbund har inngått en samarbeidsavtale med Right To Play og UFF hvor idrettslag gjennom "Idrettens tekstilinnsamling" får mulighet til å samle inn klær, sko og andre tekstiler til inntekt for sitt idrettslag.

For hvert kilo tekstil som samles inn går én krone til idrettslaget. Et idrettslag som klarer å engasjere lokalmiljøet til å gi tekstiler jevnlig kan få mer enn 10.000 kroner pr. innsamlingscontainer i året. I tillegg til kilogodtgjørelse får idrettslaget et engangshonorar på 1.000 kroner for hver innsamlingscontainer de setter ut på nye oppstillingsplasser, og personen som finner oppstillingsplassen får 1.000 kroner.

Innsamlingen krever minimalt med arbeid og oppfølging fra idrettslaget etter at en avtale om utplassering av innsamlingscontainer er i orden. Vi anbefaler derimot at idrettslagets leder og eventuelt kontaktperson for innsamlingen setter seg litt inn de ulike prosessene før dere melder dere på.

Link til kampanjen

Klubben i mitt hjerte har fått nye regler. Nå gir 50 stemmer pr. dag klubben en sjanse til å vinne. Nordea deler ut 30 premier á 10.000 kroner og én hovedpremie på 100.000 kroner.

Den populære avstemningen Klubben i mitt hjerte er snart igang. I fjor endret Norges idrettsforbund klasseinndelingen og premieregler for å gi alle klubbene i Norge like store sjanser til å sikre seg premier og oppmerksomhet. Totalt deler Nordea ut 400.000 kroner!

De nye reglene er enkle: Klarer din klubb å samle 50 stemmer eller mer i løpet av ett døgn, er klubben med på trekningen av tre dagspremier på 10.000 kroner fra Nordea.

Stem på Klubben i mitt hjerte på wwww.klubbenimitthjerte.no

Les mer om kampanjen her.

Har ditt idrettslag lyst til å gjøre en innsats for miljøet, samtidig som dere tjener penger? Ved å samle inn mobiltelefoner, som enten gjenbrukes eller resirkuleres til nye produkter, vil idrettslaget få 30 kroner for hver mobil dere samler inn.

I år kan alle idrettslag som ønsker bli med på Telenor mobilreturprogram «brukt mobil – nye muligheter».

Les mer om mobilreturordningen her.

#trenilag - kampanje for gjensidig treningsinspirasjon 1. august 2014 lanserer Marit Bjørgen og Birgit Skarstein en kampanje for å forsterke søkelyset på idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser og for inspirasjon og trening sammen til gjensidig nytte.

Marit Bjørgen tok initiativet til kampanjen og inviterte med seg Birgit Skarstein. Ved å starte kampanjen med en felles treningsøkt, får de vist fram innholdet i kampanjen og verdiene som ligger i nettopp det å trene sammen. Sammen ønsker de at kampanjen skal fokusere idrettsglede gjennom samarbeid.

Kampanjen
    #trenilag er en kampanje som skal gjennomføres i august 2014, der Norges idrettsforbund ønsker å understøtte initiativet som Marit og Birgit har tatt. Gjennom å invitere paralympiske toppidrettsutøvere til å utfordre sine toppidrettskollegaer eller motsatt, til en felles treningsøkt, håper Idrettsforbundet at det vil inspirere andre til også å invitere til felles trening og til å dele resultatet med oss på Instagram og Twitter gjennom å merke bildet eller tweeten med #trenilag.

Bakgrunn
    Hver for seg har de latt seg inspirere av hverandre, og fant sammen ut at de ønsket å vise hvilke verdier som ligger i å se, respektere og la seg inspirere av hverandre til stadig å kunne strekke seg litt lenger, om det er til idrettsprestasjoner i verdensklasse, eller rett og slett til litt mer aktive liv. Det å trene sammen og dra veksler på hverandres kompetanse og erfaring forsterker både prestasjonen og opplevelsen. I Norge er det å trene sammen på toppnivå gjennom Olympiatoppen, kanskje det viktigste kjennetegnet på den norske toppidrettsmodellen.  «Sammen om de store prestasjonene» er Olympiatoppens motto, og inkluderer selvsagt også de paralympiske utøverne. Marit Bjørgen fremhever at hun aldri ville vært der hun er, var det ikke for laget – fellesskapet som utfordrer, inspirerer og dytter hver og én litt lenger enn hun klarer alene.

Først og fremst er #trenilag en kampanje for å forsterke søkelyset på idrettsutøvere med funksjonsnedsettelser, som fortjener større oppmerksomhet.  Men kampanjen tar også sikte på å vise fram den inspirasjonen som våre olympiske toppidrettsutøvere har av å trene sammen med toppidrettsutøvere som konkurrerer i Paralympics. Og om kampanjen er vellykket blir den i seg selv kanskje en inspirasjon til mer aktive liv for mange andre enn våre toppidrettsutøvere. Idrett visker ut forskjeller. I toppidrett handler det om prestasjon, helt uavhengig av kultur, språk, hudfarge eller funksjonsgrad. Gjennom å trene sammen håper Marit og Birgit å invitere enda flere inn i idrettens fellesskap.

Vi vil også at våre paralympiere skal utfordre beslutningstakere til en felles treningsøkt.  Vi tror det kan bidra både til inspirasjon og til økt kjennskap og kunnskap om utfordringer som møter både barn, ungdom og toppidrettsutøvere med funksjonsnedsettelser i samfunnet.

Om kampanjen går slik vi ønsker oss, kan den også gi inspirasjon til alle om å invitere med seg venner, kjente og ukjente til felles trening.  Trening alene er fint, trening sammen gir en tilleggsdimensjon som kanskje kan inspirere til mer aktive liv. Da kan kampanjen få et liv utover august 2014 og kanskje resultere i en folkebevegelse – bokstavelig talt.

Les også:
    Vant treningsøkt med Bjørgen og Skarstein
    Vilde ble starstruck under treningsøkt med Bjørgen