Delegasjonsreglement for Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité

Vedtatt av Idrettsstyret 16. november 2023 med hjemmel i NIFs lov
§ 4-1 (2) med ikrafttredelse 010124.

1 Formål

Formålet med delegasjonsreglementet er å regulere delegasjon av oppgaver som etter NIFs lov tilligger Idrettsstyret. Idrettsstyret delegerer kun myndighet og ikke ansvaret for de lovpålagte oppgavene. Gjennom delegasjon har Idrettsstyret ikke frasagt seg retten til selv å utøve den delegerte myndigheten, instruere utøvelsen av delegerte oppgaver i enkeltsaker, eller å utarbeide nærmere regler eller retningslinjer for hvordan delegerte oppgaver skal utføres.

2.Delegasjon av Idrettsstyrets lovpålagte oppgaver til idrettskretsene

2.1 NIFs lov §§ 2-4, 2-6 og 2-7

Ved valg/oppnevning til styrer, råd, utvalg mv.:

Idrettskretsene gis myndighet etter NIFs lov § 2-4 (4) til å pålegge idrettslag og idrettsråd å oppfylle bestemmelsen, herunder å innkalle til nytt årsmøte eller foreta ny oppnevning, og til å behandle dispensasjonssøknader etter NIFs lov §§ 2-4 (5), 2-6 (6) og 2-7 (3) fra idrettslag og idrettsråd.

Ved representasjon:

Idrettskretsene gis myndighet til å behandle dispensasjonssøknader etter NIFs lov §§ 2-4 (5), 2-6 (6) og 2-7 (3) for egne kretsting.

2.2 NIFs lov § 10-7

Idrettskretsene gis myndighet til å gi samtykke til etablering av en idrettslagsallianse, samt til å opprette nye idrettslag i idrettslagsallianser, etter NIFs lov § 10-7 (5), og til å behandle dispensasjonssøknader etter NIFs lov § 10-7 (7).

3 Delegasjon av Idrettsstyrets lovpålagte oppgaver til særforbundene

3.1 NIFs lov §§ 2-4, 2-6 og 2-7

Ved valg/oppnevning til styrer, råd, utvalg mv.:

Særforbundene gis myndighet etter NIFs lov § 2-4 (4) til å pålegge særkretser/regioner å oppfylle bestemmelsen, herunder å innkalle til nytt ting eller foreta ny oppnevning og behandle dispensasjonssøknader etter NIFs lov §§ 2-4 (5), 2-6 (6) og 2-7 (3) fra særkrets/regioner.

Ved representasjon:

Særforbundene gis myndighet til å behandle dispensasjonssøknader etter NIFs lov §§ 2-4 (5), 2-6 (6) og 2-7 (3) for egne forbundsting.