håndball_FotoKarlFilipSingdahlsen.jpg

Utøverkomiteer på nasjonalt og internasjonalt nivå

De aller fleste internasjonale idrettsorganisasjonene, som IOC, IPC, WADA, Den europeiske olympiske komité og de internasjonale særforbundene har egne komiteer for utøvere. Disse komitéene blir ofte kalt Athletes Commission, Athletes Council, Athletes Committee eller lignende. Komiteen består vanligvis av både aktive og tidligere aktive utøvere. Disse skal være utøvernes stemme inn i den aktuelle organisasjonen. I Norge har vi også en nasjonal utøverkomité som du finner mer info om i listen under. Videre finner du også linker til noen sentrale internasjonale idrettsorganisasjoners utøverkomiteer. Her kan du se hva de jobber med og hvem de er. Vanligvis velges representantene av utøverkomiteene av sine medutøvere. Eksempelvis velges medlemmene til IOCs utøverkomité under OL av alle deltagende utøvere, og på samme måte til IPCs utøverkomité under Paralympics.

NIFs utøverkomité

NIFs utøverkomité representerer interessene til eliteutøvere som driver idrett organisert av organisasjonsledd i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF), og fremmer deres synspunkter i NIF. Utøverkomiteen er en uavhengig komité, og kan ikke instrueres av NIFs styrende organer. Noen av temaene Utøverkomiteen er særlig opptatt av er toppidrettsfinansiering, likestilling, idrett og utdanning og antidoping. Utøverkomiteen skal for øvrig engasjere seg og vurdere spørsmål og saker som generelt vedrører eliteutøvere i Norge.

Finn mer info om NIFs utøverkomité her:

Følg Facebook-siden til utøverkomiteen under her:

Den europeiske olympiske komités utøverkommisjon

Den europeiske olympiske komités utøverkommisjon (EOC AC) er et valgt organ av idrettsutøvere fra Europa. Kommisjonen fungerer som en kobling mellom Den europeiske olympiske komité og de europeiske toppidrettsutøverne som representerer olympiske idretter.

Trykk her for å komme til utøversiden til EOC

Den internasjonale paralympiske komités utøverkommisjon

Den internasjonale paralympiske komités utøverkommisjon (IPC AC) er et valgt organ av paralympiske idrettsutøvere. Kommisjonen fungerer som en kobling mellom Den internasjonale paralympiske komité og toppidrettsutøverne som representerer paralympiske idretter.

Trykk her for å komme til utøversiden til IPC

Den internasjonale olympiske komités utøverkommisjon

Den internasjonale olympiske komités utøverkommisjon (IOC AC) fungerer som bindeleddet mellom olympiske eliteidrettsutøvere og IOC. Kommisjonen – hvor flertallet av medlemmene er valgt av sine medutøvere – sørger for at idrettsutøvernes perspektiv forblir i kjernen av den olympiske bevegelsens beslutninger.

En nøkkelplattform for å gjøre dette mulig er Athlete365, som nå er et aktivt samfunn bestående av eliteidrettsutøvere, olympiere og paralympiere. Plattformen Athlete365 inneholder mange nyttige ressurser for deg som utøver.

Trykk her for å komme til IOC sin utøverside

World Anti-Doping Agency (WADA)

WADAs oppgave er å fremme, koordinere og overvåke kampen mot doping. Dette skal skje på nasjonalt og internasjonalt nivå, og i alle idretter. Trykk her for å komme til WADA sin utøverside.