Idrettspresident Berit Kjøll i samtale med representanter fra Sagene Idrettsforening. Foto: Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Til deg i idrettsrådet

Først og fremst, takk for at du engasjerer deg!

Idretten vår er enestående, med ildsjeler i hele Norge som driver idrett og aktivitet fremover. Det resulterer i idrettsglede for flere hundre tusen nordmenn og i en frisk befolkning i aktivitet. Ingen andre land har en så sterk bevegelse som vår – til det beste for samfunnet vårt.

Nå som det er kommunevalg, er det viktig at vi får vist oss frem og snakket med beslutningstakere og befolkningen om vår situasjon og hvor skoen trykker. Det er noen ganger individuelt og ofte forskjellig fra kommune til kommune. Det viktigste er å skape dialog. Selv om idrett handler om idrett, er det mange av politikeres utfordringer som kan delvis løses eller løses med aktivitet og idrett. Man blir friskere psykisk og fysisk av aktivitet, og det er grunnleggende for å leve gode liv.

Inviter politikere til møter eller kaffesamtaler og fortell om hva dere driver med. Fortell hva dere kunne tenke dere å endre, men også hva som er bra i kommunen, som vi gjerne skulle sett mer av.

Dette arbeidet starter med programprosessene i de forskjellige partiene. Hvert parti i hver kommune lager nå programmer. Dette er manifester som gir retning for politikken og sier hva partiene ønsker å gjennomføre de neste fire årene. Når valget er over og vi får nye kommunestyrer, skal programmene gjennomføres, og vi må påse at partiene leverer idrettspolitikken de har gått til valg på.

Vi i idretten går med joggeskoene på hele tiden. Derfor vet vi også hvor skoen trykker. Her kan vi hjelpe politikerne til å fatte gode vedtak som gjør at de kan gjennomføre det de har lovet – og vi kan få løst noen av våre utfordringer.

Kontakt idrettskretsen dersom dere trenger støtte!