Idrettens hus er Molde-idrettens nye stolthet. Fra venstre: Geir Bækkelund, driftsleder idrett og friluftsliv i Molde kommune, idrettspresident Zaineb Al-Samarai, organisasjonssjef i Møre og Romsdal idrettskrets, Roar Lervik, Åse Kristin Ask Bakke (Stortingsrepresentant AP), Tore Birkeland, idrettskonsulent i Molde kommune, Hege Gagnat (AP). Foto: Norges idrettsforbund

Ønsker gratis leie av kommunale bygg og anlegg

Tirsdag inviterte Møre og Romsdal idrettskrets lokalpolitikerne og idrettspresident Zaineb Al-Samarai til idrettsdebatt. Budskapet fra presidenten og idrettslagene var klokkeklart: Gratis tilgang på kommunale anlegg og bygg er avgjørende for å holde kostnadene nede.

– Når idrettslagene må betale for å leie kommunale anlegg og bygg er det til syvende og sist medlemmene som må betale. Da er det færre barn som kan være med, poengterte Al-Samarai.

Etter debatten tok idrettskretsen med seg idrettspresidenten og flere politikere for å vise fram Moldes nye storstue. Idrettens hus er en topp moderne innendørs idrettshall på 8400 kvadratmeter. Hallen rommer blant annet flerbrukshall, turnhall, kampsporthaller og skatepark. I tillegg har BUA utleieavdeling i bygget, sånn at barn og unge kan prøve idrett uten å betale for utstyr.

– Det er et fantastiske anlegg som viser hva man kan oppnå når idretten og kommunen samarbeider. Jeg blir rett og slett glad når jeg ser anleggene som barn og unge i Molde kan vokse opp med. Nå må Molde la seg inspirere av kommunene i fylket som har gratis leie av kommunale bygg og anlegg, slik at kostnadene for å være med går ned, sier Al-Samarai.

Idrettspresident Zaineb Al-Samarai hadde en klar oppfordring til politikerne i Molde. Kommunale bygg og anlegg må være gratis å leie for idretten. Fra venstre: Idrettspresident Zaineb Al-Samarai, Ingvild Espelid Wold (MDG), Ola Fremo (SV), Anne Marie Fiksdal (FrP), Hege M Gagnat (AP), Trygve Grydland (H).