Det var nesten fullt da Tromsø- og Finnmark idrettskrets og Tromsø idrettsråd inviterte til idrettsdebatt på biblioteket. Fra venstre: Idrettspresident Zaineb al Zamarai, Nils Samuelsen (KrF), Bjarte Lund (KrF), Benjamin Furuly (H), Anne Berit Figenschau (H) og Ida Gårseth (FrP). Foto: Norges idrettsforbund

Idrettsdebatter i nord

Denne uken har Troms og Finnmark idrettskrets satt idrettspolitikk på agendaen før lokalvalget. Målet er å skape bedre rammevilkår for idretten i nord.

Tirsdag gikk turen til Alta for idrettspolitisk debatt og møte med lokale idrettslag. Bossekop Ungdomslag (BUL) og Alta IF fikk presentert sine planer for henholdsvis BUL-parken og Altaparken. Begge steder ønsker idrettslagene å oppgradere og bygge nye anlegg for å bedre idrettstilbudet i Alta og sørge for at flere kan få oppleve idrettsglede!

Besøket i Alta ble avsluttet med debatt der 13 politikere fra ni ulike partier deltok. idrettspolitikk i både fylke og kommune ble diskutert, med anlegg, aktivitet og frivillighet som hovedtema. Første visepresident i NIF, Arne Bård Dalhaug, og leder i Troms og Finnmark idrettskrets, Geir Knutsen, innledet for politikerne om hvilke saker som er viktigst for idretten både lokalt og nasjonalt. Alle i panelet var enig i viktigheten av idrett og at rammevilkårene må styrkes. Det lover godt for idretten i Alta og Finnmark.

Ulike representanter fra idretten i Tromsø møtte idrettspresidenten for å ta opp utfordringer de møter på i hverdagen. Fra venstre: Ole Morten Ekanger (bedriftsidrettskrets), Pål Kjetil Åsvang (fotballkrets), Alf Konrad Wilhelmsen (Tromsø IR), Roshild jensen (Stakkevollan IF), Øyvind Sørensen (Tromsø IR), Magne Ripman (Fløya), Helge Matland (Troms Fotballkrets), Britt Leandersen (Tromsø IR), Zaineb, Roger Ness (TUIL) og Sylvi Ofstad (organisasjonssjef i Troms og Finnmark idrettskrets).

Fortalte om utfordringer

Onsdag var idrettspresident Zaineb Al-Samarai på besøk i Tromsø. Der hadde Troms og Finnmark idrettskrets invitert idrettslag, særkretser og Tromsø idrettsrådet til å møte idrettspresidenten slik at de kunne fortelle om sine utfordringer.

– Det er trist å høre klubbene fortelle at de ikke har råd til å betale lånene de har tatt opp for å bygge anleggene som skaper en aktiv og meningsfylt hverdag for barn og unge i Tromsø. Skal Tromsø ha et idrettstilbud til barn og unge må kommunen bygge flere anlegg, og alle kommunale bygg og anlegg må være gratis å leie, slik at kostnadene holdes nede, sier Al-Samarai.

På kvelden hadde Troms og Finnmark idrettskrets og Tromsø idrettsråd invitert kommune- og fylkespolitikerne til idrettsdebatt på biblioteket. 14 politikere møtte opp for å overbevise en nærmest fullsatt sal om hvorfor de er det beste idrettspartiet.

En av de viktigste sakene for Troms og Finnmark idrettskrets og idrettsrådet er at det etableres ett kontaktpunkt, eller en idrettssjef i kommunen. Slik får idretten hjelp til å skape aktivitet, istedenfor å kjøre slalåm mellom ulike etater som sier de ikke har ansvaret. I debatten var politikerne enige. Så gjenstår det å se hva som skjer etter valget.

Hele debatten ble streamet av Nordlys og kan sees her (krever abonnement).