Illustrasjonsfoto fra kampanjen Start to talk.

Hvordan være synlig i sosiale media de siste 100 dagene

Det er 100 dager igjen til valget og god tid til gjøre idretten og våre viktige saker enda synligere for de som stiller til valg til høsten.

I valgbrevet for desember delte vi tips og triks til sosiale medier. Alt det som står der er fortsatt relevant, men her får dere enda flere tips, samt ferdige delebilder som kan legges ut av idrettsrådet eller andre. Bildene finnes i to ulike formater, et til innlegg på Facebook eller Instagram, og et til story. De samme bildene kan godt deles både som innlegg og story på begge de to flatene.

Tenk på hvem dere skal nå med budskapet. Politikere? Folket i lokalsamfunnet? Frivillige foreldre? Aktive utøvere? De aller fleste er i større eller mindre grad på sosiale media, og det finnes stadig flere plattformer man kan være til stede på. Her velger vi å fokusere på Facebook og Instagram, der man ser at de voksne er lettere å få tak i på Facebook, mens de unge bruker Instagram mer. Facebook og Instagram er ganske likt, så man kan enkelt gjøre det samme begge steder.

Innlegg med tekst og bilde er den formen de fleste er best kjent med. Delebildene dere har fått av oss nå har ulik tematikk, så det er lurt å helle publisere et innlegg per tema enn å legge ut alle bildene samtidig. Bildene er ganske generelle, og det er meningen at budskapet skal utfylles i teksten i innlegget.

På story kan dere gått legge ut flere bilder etter hverandre og ha mye aktivitet. I tillegg til bildene fra oss kan dere dele video eller bilder med lokale saker, store eller små. Det kan være lurt å dele både på Facebook- og Instagramstory. (PS. Hvis dere endrer innstillingene, skjer det automatisk).

  • Del bilder fra oss, og legg til egen tekst i innlegget.
  • Gjør gjerne en lokal vri på det. Bruk bildene fra oss og legg til egne bilder eller skriv om lokale forhold i teksten.
  • Tagg lokale politikere, kandidater, idrettslag og andre dere vil nå. Hvis noen blir tagget i et innlegg på story er det lett å reposte på sin egen konto. Slik spres budskapet enda mer!
  • Link til egne nettsider, hvis dere ikke har egne nettsider kan dere linke til kretsen sine sider eller til idrettens valgsaker.
  • Få idrettslag, frivillige, styremedlemmer og andre til å dele på sine egne kontoer.
  • Bruk sosiale media til å vise fram hvor viktig idretten er i lokalsamfunnet.
  • Blant bildene dere får fra oss finnes det et der idrettsrådet kan sette inn egen tekst. Det er veldig viktig at idrettsforbundets logo ikke fjernes fra bildet. Det har med rettigheter å gjøre, og det kan bli dyrt for de som eventuelt publiserer bilde uten logo.