Øverst fra venstre: Birte Sunde Leirvåg, Leo Kriszat, Mia Madelen Strømhylden, Frida Høgh, Sigurd Roestad, Maria Kleppe, Nicholas Seach, Ismail Bellemkhannate, Didrik de Lange Kofoed, Ida Sørengen Gulbrandsen, Hallvard Leinebø Seljås og Aurora Gundersen. Foto: Pernille Ingebrigtsen

Disse er tatt ut til Idrettens fredskorps

Endelig skal Norges idrettsforbund sende et nytt kull frivillige på utveksling gjennom Idrettens fredskorps. – Jeg gleder meg masse, sier Birte Leirvåg fra Bergen, som er en av de som ble valgt ut til å reise til Zambia, Zimbabwe eller Malawi.

Etter over to år uten utveksling som følge av covid-19-pandemien har et nytt kull med deltakere til Idretten fredskorps blitt valgt ut. Fra august 2022 til juni 2023 skal deltakerne jobbe for NIFs samarbeidspartnere i Zambia, Zimbabwe eller Malawi.

Ismail Bellemkhannate fra Bjørndal i Oslo reiser som idrettsfrivillig i august. Han håper oppholdet i Afrika skal gi større innsikt i hvordan idrett organiseres, og ikke minst at han skal komme tettere på den lokale kulturen.

– Jeg gleder meg spesielt til å bo i en vertsfamilie, noe jeg tror kommer til å bli krevende, men en sterk opplevelse og et minne for livet.

De 12 utvalgte skal blant annet bidra med idrettsaktiviteter og lek i idrettsprosjekter på skoler og i klubber i lokalsamfunnet hvor de skal bo.

Siden 1997 har nærmere 500 norske idrettsungdommer deltatt i utvekslingsprogrammet Idrettens fredskorps i regi av Norges idrettsforbund (NIF). Idrettens fredskorps er en del av norsk idretts internasjonale arbeid og er tuftet på idrettens grunnverdier: glede, fellesskap, helse og ærlighet.

Før deltakerne fikk klarsignal til å reise, måtte de gjennom et tre dagers uttak i regi av NIF. Det var mange søkere til årets utveksling, og alle de 12 som ble tilbudt plass holdt et høyt nivå som trenere og ledere.

Julie Karima Berg, rådgiver i Norges idrettsforbund, er godt fornøyd med årets deltakere.

– Vi var spent på hvor mange som ville søke siden gjenåpningen av samfunnet fortsatt pågår, men vi er overveldet over de mange og sterke søknadene vi fikk. Det er tydelig at eventyrlysten hos unge norske trenere og ledere ikke har avtatt.

Disse 12 skal representere NIF og Idrettens fredskorps i 2022/ 2023:

• Aurora S. Gundersen (24), Tønsberg
  • Sigurd Roestad (26 år), Lier