Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Hva er Idrettsutvekslingen?

Idrettsutvekslingen er Norges idrettsforbunds egne utvekslingsprogram for unge ledere.

Idrettsutvekslingen er en del av norsk idretts internasjonale engasjement. Gjennom utvekslingsprogrammet bidrar norske frivillige med sin idrettsfaglige kompetanse på skoler, i idrettslag og lokalsamfunn i Zambia og Zimbabwe. Deltakerne jobber i den lokale breddeidretten i våre partnerorganisasjoner i sør.

Vi har også deltakere fra Zambia og Zimbabwe som enten drar på utveksling i Norge, eller i sør. Utvekslingen varer i ti måneder; fra august til juni det påfølgende året.

Deltakere på Idrettsutvekslingen får alle kostnader dekket, inkludert bokostnader, reise til og fra vertslandet og reiseforsikring. Deltakerne bor hos vertsfamilier gjennom hele oppholdet.

Som frivillige får du også kurs både før, underveis og etter utvekslingen, og blir fulgt opp underveis av vertsorganisasjonen sin, NIF og NOREC.

Deltakere på Idrettsutvekslingen kan også ta studiet «Idrett, kultur og utviklingsarbeid» på Norges idrettshøgskole. Studiet gir innsikt i forholdet mellom idrett og internasjonalt utviklings- og fredsarbeid.

Søknadsfristen for Idrettsutvekslingen 2024/25 er 1. februar.

Søk her!