Dag Skaug er bærekraftsrådgiver i Norges Motorsportforbund. Foto: Tore Knudsen

En bærekraftig fremtid for motorsport

Mange tenker nok at ordene «motorsport» og «bærekraft» ikke har noe som helst med hverandre å gjøre. Det vil Norges Motorsportforbund (NMF) gjøre noe med.

– Da jeg så at NMF lyste ut stillingen som bærekraftsrådgiver tenkte jeg at det virket skikkelig spennende, for det høres jo ut som en selvmotsigelse. Det trigget noe i meg, sier Dag Skaug.

NMF likte tilnærmingen hans, og siden august i fjor har han besatt stillingen. Et av målene hans er å bygge verdens første helelektriske motorsportarena, som ikke lager støy og som forurenser i mye mindre skala.

– Motorsporten er et miljø som er litt konservativt når det kommer til bærekraft, og når jeg presenterer dette blir noen av dem bekymret for at jeg skal ta fra dem gleden med forbrenningsmotor. Det har jeg ikke tenkt til å gjøre. Det kommer de til å gjøre frivillig når de ser hvor kult det blir, sier Skaug.

Han mener det likevel er viktig å erkjenne at grønn omstilling er et faktum – og helt avgjørende:

– Fremover er det også dit sponsorene kommer til å sende pengene sine.

Høyspenning under NM-veka

Skaug var pådriver for å få på plass tidenes første norske helelektriske konkurranse for motorsykkel under NM-veka 2023. Det fikk han tommelen opp for.

Lagkonkurransen har fått det passende navnet «Høyspenning» og skal filmes av NRK. Hvert lag består av en mannlig og en kvinnelig utøver, og gjennomføres med det nyeste av elektriske motorsykler.

– NM-veka er for vår del startskuddet for det som kommer. Vi ønsker å vise at motorsport er mer enn bare lukt, lyd og røyk. Motorsport har nemlig muligheten til å være en positiv bidragsyter i arbeidet med å bevare klima, sier Skaug.

Mange er ikke klare over hvordan motorsporten historisk har bidratt til innovasjonen innen persontransport – også den elektriske. Produsentene bruker blant annet motorsporten til testing av ny teknologi.

– Da Formel E hadde sine første billøp med helelektriske biler i 2014 hadde de en topphastighet på 225 og førerne måtte bytte bil halvveis i løpet. Nå har de en topphastighet på 320 og førerne bruker én og samme bil gjennom hele løpet. For forbrukersegmentet betyr det at batteriene har større energitetthet samtidig som materialvekt og rulleegenskaper stadig blir forbedret, sier Skaug.

Saken fortsetter under bildet.

Per Anders Ullevålseter og Vilde Marie Holt. Foto: Tore Holt

Miljøfyrtårn-sertifisert arrangement

NM-veka er et fellesarrangement hvor det kåres en rekke norgesmestre i mange idrettsgrener. I år holdes den i Trøndelag og arrangementet har fått Miljøfyrtårn-sertifisering gjennom Miljøfyrtårn. En helelektrisk motorsportkonkurranse klinger dermed godt.

Norges idrettsforbund oppfordrer både utøvere, frivillige og publikum til å bidra positivt med følgende:

• Reis sammen, sykle eller gå, eller reis kollektiv til arenaen
  • Delta på byttedagen i Stjørdalshallen eller i Trondheim spektrum 17. juni
  • Ha med vannflaske og kaffekopp og fyll på den

– NM-veka er et fantastisk arrangement, og i år deltar 15 særforbund med 18 ulike idretter. I tillegg til å være en utstillingsarena for mangfoldet av idretter, er NM-veka en god arena for holdningsskapende arbeid. Motorsportforbundet er et av flere særforbund som jobber godt og systematisk med bærekraft. Norges idrettsforbund jobber tett med idretten for å være en støttefunksjon i arbeidet for grønn omstilling, sier Michelle Le Gal Hermandsen, rådgiver for bærekraft og miljø i Norges idrettsforbund.

Forbrukermakt er nøkkelen

Å overbevise folk om å bli med på omstilling kan være utfordrende. Dag mener forbrukermakt er hele nøkkelen.

– Hvis man skal klare det må man ha den absolutt beste teknologien. Da vil de velge elektrisk. De store produsentene ønsker også grønn omstilling på sikt, sier Skaug.

– Vi nærmer oss et vippepunkt når det kommer til klima og miljø, og alle kan og bør være med på å skyve oss i riktig retning, enten de gjør noe lite eller noe stort.