25 år gamle Silje Vollan Nilsen fra Honningsvåg er hovedtrener i Alta Turnforening, og jobber frivillig sammen med 15 andre trenere. Foto: Privat

Silje fant sine nærmeste venner i turnhallen

Da Silje Vollan Nilsen (25) flyttet fra Honningsvåg til Alta, gjorde idrettsengasjementet hennes det lett å finne venner i ny by. Som trener i Alta Turnforening jobber hun for å gi barn og unge felleskap, selvtillit og samhold.

– Konkurranser og stevner har alltid vært et stor samlingspunkt, uten at det var så konkurransedrevet. Det var alltid et sted der man møttes for å være sammen og ha det gøy, forteller Silje Vollan Nilsen.

Hun er 25 år og har turnet siden hun var syv. Hun er oppvokst i Honningsvåg, helt nord i Troms og Finnmark, og ble tatt med på turntrening av moren sin. Der fant hun sine nærmeste venner, og det ble der hun brukte fritiden sin – også i voksen alder.

– Jeg begynte som hjelpetrener da jeg var 13 år, og likte det veldig godt. Så for meg ble det er glidende overgang fra å være utøver til trener.

Kjent fjes for frivilligheten i nord
I voksen alder har Silje byttet by fra Honningsvåg for å studere. Nå jobber hun og bor i Alta. Ved siden av jobben bruker hun all sin fritid i turnhallen som hovedtrener i Alta Turnforening. Der trener hun rundt 180 utøvere mellom 6 år og 18 år, sammen med 15 andre trenere.

– Vi er en veldig tett gjeng med trenere og andre som bruker frivillig tid i hallen. Her er alle gode venner, og vi har det veldig gøy sammen, forteller Silje.

Silje er godt kjent med frivillig arbeid, og et kjent ansikt i ulike frivillige miljøer i Troms og Finnmark. I tillegg til å ha vært hjelpetrener og utøver, trener og hovedtrener i Alta Turnforening de siste seks årene har hun også vært leder for AUF i Finnmark fra 2018-2020 og 4. kandidat for Arbeiderpartiet Nordkapp under kommunevalget i 2019.

NIF_SiljeVollanNilsen_-2 kopi.jpg
Silje jobber for at barna hun trener skal ha et trygt miljø å være i hvor de får selvtillit, samhold og venner. Foto: Privat

Et sted for alle
Når Silje er turntrener vil hun tilrettelegge for at barn og unge skal ha et sted å dra til, der de kan møte venner og voksne som vil dem vel. Selv om idretten er konkurransebasert, er det ikke alltid alle som kan vinne, og Silje er opptatt av at alle skal finne sin plass på trening.

– Mange er ikke fornøyd med mindre de vinner, men en femteplass kan også være helt fantastisk. Det viktigste er at man har det gøy og blir fornøyd med egen innsats, forteller hun.

– Jeg liker godt å turne, men jeg har holdt på så lenge fordi vennene mine også har gjort det, og vi har dratt på trening, stevner og konkurranser sammen. Det er gøy å drive med turn, men det er enda mer gøy å ha et så godt sted å bruke tiden sin på.