Det er ikke unormalt å se Samir som rittleder på ulike sykkelritt. Hans årlige oppgave er å være med på å arrangere Landeveiscupen Region Øst, en serie med sykkelritt for 10-16-åringer. Foto: Privat

Idretten er som terapi for Samir fra Askim

– Det er her har jeg nettverket mitt, sier Samir Tawfiq. Han har brukt all sin fritid på frivilligheten de siste 20 årene. Nå takker han idretten for å ha vært støtten hans i kampen mot en alvorlig kreftdiagnose.

Samir Tawfiq har venner og bekjente over alt, takket være idretten. Senest var det kirurgen på Rikshospitalet, som opererte ham for kreft, som kjente ham igjen etter operasjonen.

– «Er det deg?!» utbrøt han fordi han kjente igjen logoen jeg hadde bakpå mobilen min, som var logoen til Norges Cyckleforbund Region Øst. Så sa han til sykepleieren ved siden av «Dette er helten min!», forteller Samir.

Legen som opererte Samir er aktiv mastersyklist, og kjenner til Samir fra idrettsmiljøet de begge er en del av. Og det er ikke vanskelig å se for seg at det er flere enn legen på Rikshospitalet som kan kjenne igjen Samir.

57 år gamle Samir Tawfiq er styreformann i Smaalenenes Sykkel Klubb, styremedlem i Viken idrettskrets, Indre Østfold Idrettsråd og Norges Cykleforbund Region Øst. Gjennom vervet i Viken idrettskrets er han også involvert i tennis, judo og brettsport, i tillegg til sykkel.

– Idretten og miljøet rundt sporten er den beste terapien for meg. Idrettsmiljøet har gjort at jeg ikke har gått ned for telling mens jeg har vært syk de siste årene, sier Samir.

– Jeg elsker å bruke tid på frivilligheten. Det er her jeg har folk jeg kjenner, og det er det jeg bruker tiden min på når jeg ikke er på jobb eller med familien. Det er viktig for meg å gi tilbake til samfunnet jeg er en del av.

Ikke alle kan vinne, men alle kan delta
– Det er mange som driver med idrett, og ikke alle gjør det for å bli verdensmester. Vi skal tilrettelegge for alle, og det er viktig å ha et sosialt sted der folk har tilhørighet, føler seg inkludert og gjør ting sammen, sier Samir.

Tilrettelegging for alle er noe av det Samir bruker mest tid på fordelt på de ulike rollene han har. Hovedfokuset hans er rettet mot barn og unge i idretten, for at de skal ha et sted å dra til, og ha gode arrangementer der de kan utvikle seg og delta med venner.

– Det er gøy å se at tilretteleggingen har betydd noe for ungdommen, og bidratt til deres utvikling, både i livet og i idretten, sier Samir.

Artikkelen fortsetter under bildet.

NIF_SamirTawfiq_3 kopi.jpg
Samir var med på å arrangere norgesmesterskap for 10-16-åringer før han ble kreftoperert for siste gang. Foto: Privat

Mange baller i luften
– Jeg liker å sette i gang mange ting, og sier alltid ja til ting. Det er veldig viktig for meg å alltid gå «all in». Det liker jeg godt, sier Samir.

I tillegg til å være så engasjert i frivilligheten som han er, har Samir 100 prosent stilling som rådgiver i NAV og tre barn han følger opp på trening og fritid.

– Jeg sitter ikke på kafé, eller tar en fredagskveld ute på byen. Jeg bruker tiden min på frivilligheten alle folkene som er rundt meg der og hjemme.

Samir har vært engasjert i idrettshverdagen til både sine egne og andres barn i løpet av årenes gang. Tidligere var Samir både trener og lagleder for sønnens fotballag og sykkelgruppe. Han har vært såpass engasjert i lokalsamfunnet at han har mange venner rundt om i Askim, både voksne og barn.

– Når jeg møter ungdommen i gatene nå hilser vi alltid og mimrer om den tiden. Det er jo fint å se at jeg kan ha bidratt til at det går så bra med barna når de blir eldre. De har jo også fått et miljø, gode venner og blitt fine samfunnsborgere, sier Samir.

NIF_SamirTawfiq_2 kopi.jpg
Samir følger opp døtrene sine på sykling og i hverdagen. Her sammen med døtrene Rania (10) og Laila (11). Foto: Privat