Den coachende treneren612.jpg

Viktig bok som skal motivere ungdommer til fortsatt idrettsdeltakelse

Ungdommer i norsk idrett er et ekstraordinært satsingsområde i år. Som et ledd i «Idrettens ungdomsår 2016» er Norges idrettsforbund og Akilles stolte av å presentere en ny og viktig bok om å coache ungdommer. Håpet er at boka skal gi leseren verktøy som kan bidra til å motivere unge utøvere til fortsatt deltakelse i ungdomsårene.

«Den coachende treneren – om å coache viderekomne» handler om å være trener for de som har holdt på noen år, og som etter hvert har funnet ut hvilke idretter de skal fortsette med.

Boken er skrevet av Frank Eirik Abrahamsen, som har fagansvaret for trenerutdanningen ved Norges idrettshøgskole og som sitter i styringsgruppen for coachingnettverket i NIF, og Erlend Osborg Gitsø, statsviter og sertifisert coach, som blant annet er ansvarlig for coachingdelen av NIHs topptrenerutdanning. 

Blant temaene som tas opp i boka er motivasjon, mennesker – ikke bare utøvere, trenerens kommunikasjon, forventninger knyttet til treneren, ulike lederstiler, coachende samtaler, problemløsning, teambuilding og målsetting.
- En god trener bør ha kunnskap om hvordan utøvere i ulike aldre vurderer seg selv og omgivelsene, og hvordan de responderer på de ulike utfordringene de møter, slik at de både trives, utvikles og ønsker å delta lenge, forteller Erlend O. Gitsø.

Trenerrollen inneholder noe mer
Et av hovedbudskapene i boka er at en god trener kan lære bort noe til alle sine utøvere.
- Den som skal være trener for denne typen utøvere må ha tekniske og taktiske kunnskaper om sin egen idrett, men også kunnskap om utøverinvolvering, motivasjon og hvordan utøvere i ulike aldre vurderer seg selv og sine egne omgivelser, sier Frank Eirik Abrahamsen.

- Trenerrollen inneholder også noe mer – å være der for utøveren, gi støtte, skape motivasjon, bygge et lag, utfordre og være med på å utvikle utøveren både idrettslig og som menneske. Dette er særlig viktig å tenke på for trenere som arbeider med barn og unge utøvere, legger Erlend O. Gitsø til.

Alle eksemplene i boka er enten sitater eller reelle caser som er anonymisert.
- Vi ønsker å takke trenere og kolleger som har bidratt med disse eksemplene. Vi vil at boka skal være et praktisk verktøy for å videreutvikle en coachende trenergjerning. Det er med andre ord mange gode grunner for å skaffe seg boka, sier forfatterne.

Saken fortsetter under bildet.

Antero Wallinus-Rinne og John Anders Bjørkøy er NIFs rådgivere innen trenerutvikling. De håper boka "om å coache viderkomne" blir godt mottatt i Idretts-Norge. Boka er en del av en serie på totalt tre bøker. Foto: Geir Owe Fredheim    

Serie av tre bøker
«Den coachende treneren – om å coache viderekomne» er den andre av totalt tre bøker i serien. Boka «Om å coache begynnere» som ble gitt ut av Akilles i 2014 – handler om å være en god trener for barn på en måte som danner et viktig grunnlag for motivasjon og fortsatt aktiv deltakelse. Den tredje boka «De som satser» vil ta for seg det å være trener for utøvere som satser, og som enten står foran eller har hatt sitt nasjonale og internasjonale gjennombrudd i sine idretter.

Boken tilfredsstiller kompetansekravene innenfor coaching i Trenerløypa på trener 2 nivå.

Les mer om boka og hvordan du skaffer den på www.akilles.no