IOC-president Thomas Bach offentliggjorde hvem som skal arrangere Ungdoms-OL 2022.

Ungdoms-OL 2020 skal arrangeres i Lausanne

IOC tildelte i dag vinter Ungdoms-OL 2020 til Lausanne. Avgjørelsen falt under IOC-sesjonen i Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur. - Norges idrettsforbund gratulerer Lausanne med tildeling av vinter ungdoms-OL i 2020, sier idrettspresident Tom Tvedt.

-        Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité gratulerer Lausanne med tildelingen av Ungdoms-OL i 2020. Sveits har fantastiske tradisjoner som vinteridrettsnasjon og som arrangør av store mesterskap. Ungdoms-OL 2020 i Lausanne kommer til å bli en fantastisk og læringsrik opplevelse for en ny generasjon av unge norske idrettsutøvere, uttaler Idrettspresident Tom Tvedt.

Lausannes motkandidat var rumenske Brasov, som arrangerte European Youth Olympic Festival i 2013.

-        I Lausanne har IOC fått en strålende vesteuropeisk vertsby. Både den Sveitsiske Olympiske Komite og den sveitsiske stat skal investere betydelige ressurser i å skape en idrettslig, kulturell og læringsmessig opplevelse for ungdom fra hele verden i 2020. Lausanne 2020 blir det tredje vinter Ungdoms-OL i rekken, og etterfølger Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016. Jeg opplever at Ungdoms-OL som konsept og idé nå står meget sterkt i den olympiske bevegelse, uttaler NIFs generalsekretær Inge Andersen.

Kontaktpersoner: Kontaktpersoner er Idrettspresident Tom Tvedt (tlf. 971 99 233) og Generalsekretær Inge Andersen (tlf. 901 22 833). De er begge tilstede i Kuala Lumpur.