Idrettspresident Tom Tvedt og generalsekretær Inge Andersen overrasket Tom A. Schanke under en lunsj på Idrettens Hus torsdag.

Tom A. Schanke tildelt NIFs hederstegn

Idrettshistoriker Tom A. Schanke mottok i dag Norges idrettsforbunds hederstegn. – Dette var overraskende, jeg blir stolt, forteller 75-åringen.

Tom A. får hederstegnet for sin uegennyttige innsats for å samle norsk idretts stolte historie gjennom sitt idrettsleksikon. Norges idrettsforbund planlegger en digital utgave av det historiske materialet.

Idrettshistorikeren ble invitert til lunsj med idrettspresident Tom Tvedt, 1.visepresident Kristin Kloster Aasen, 2.visepresident Oddvar Johan Jensen og generalsekretær Inge Andersen ante lite om hva som ventet ham på Idrettens Hus, torsdag.

- Jeg ble invitert på lunsj med presidentskapet. Jeg trodde den handlet om min 75-års dag. Da jeg kom opp trappen så jeg fire av mine beste venner gå ut av heisen. Da skjønte jeg ingenting, forteller Tom A.

I all hemmelighet hadde Norges idrettsforbund også invitert Tom A. sine venner Sverre Strand, Bjarne Wattne, Nils Roger Harboe og Anders C. Fougli.

- Dette var veldig hyggelig og svært overraskende. Jeg blir stolt. Hederstegnet kompenserte for at jeg måtte ha lunsj med kompisene mine, som jeg spiste lunsj med bare for to dager siden, fleiper en fornøyd Schanke.

- Veldig takknemlige

- For oss var det viktig og en stor glede å gi hederstegnet til Tom A. Han har gjort en fantastisk jobb med å dokumentere historien til norsk idrett, forteller idrettspresident Tom Tvedt.

- Det var helt naturlig for oss å gi ham tegnet, han er en del av idrettsfamilien og det arbeidet han har gjort går inn i idrettshistorien og vil være der for fremtiden. Det er vi veldig takknemlige for, avslutter idrettspresidenten.