Troppen marsjerer (Large).jpg

Strålende innsats av den norske troppen i World Games 2015

Minner for livet, enorm idrettsglede, nye venner og 42 medaljer. Det er beholdningen til den norske troppen etter World Games 2015. – Lekene har vært et eventyr, forteller friidrettsutøver Eirik Lindø fra Stjørdal.

Special Olympics World Games 2015 i Los Angeles er over for denne gang. Totalt vant Norge 42 medaljer. Det startet med et brak. På gigantiske Los Angeles Memorial Coliseum åpnet blant andre Michelle Obama og Stevie Wonder lekene. En fantastisk åpningsseremoni satte standarden for konkurransene og opplevelsene som ventet.

Fantastisk arrangement

Troppen visste at Special Olympics World Games er verdens største idrettsarrangement for utviklingshemmede utøvere. Troppen visste at over 6300 utøvere fra 165 land skulle konkurrere foran totalt 500 000 tilskuere. Men ingen visste at det skulle bli så stort – likevel!

Norges idrettsforbund sendte 26 utøvere til Los Angeles, som skulle konkurrere i judo, friidrett, svømming, turn, golf og kajakk. Utøverne hadde tydeligvis forberedt seg godt.

Åtte gull, 23 sølv, 11 bronsemedaljer, et dryss med personlige rekorder, idrettslige erfaringer, opplevelser for livet, nye vennskap og enorm idrettsglede var fasiten fra Los Angeles.

- Lekene har vært et eventyr, helt fantastisk. Med gull, 4. og 5.plass er jeg kjempefornøyd. Jeg visste at jeg hadde formen inne, men ikke at jeg skulle sette personlig rekord to ganger på 400 meter. Det er stort, forteller Eirik Lindø som tok gull i kulestøt.

Vi gratulerer utøvere, trenere, ledere, foreldre og særforbund med fantastiske leker!

Se bilder fra mesterskapet her.

Følg Special Olympics Norway på Facebook.

Medaljer fordelt på idretter:

Svømming: Et gull, fire sølv
Friidrett: Et gull, fire sølv
Judo: En bronse
Golf: To gull, to sølv
Kajakk: To gull, to sølv, tre bronse
Turn: To gull, 11 sølv, syv bronse