For første gang arrangerte breddeidrettsavdelingen i NIF en felles kurslærersamling for særforbund og idrettskretser. Foto: Alexander Eriksson, NIF.

Samlet kurslærere fra hele landet til en felles kompetanseøkt

For første gang arrangerte breddeidrettsavdelingen i NIF en felles kurslærersamling for idrettskretser. Målet med samlingen var å gi deltakerne kompetansepåfyll, høste erfaringer på tvers av fagområder og sikre at kvaliteten på kursene som gis til idrettslagene er god.

Kompetansepåfyll

- Det er mange dyktige kurslærere i krets og særforbund. Vår oppgave er å sikre at de som holder de ulike kursene gjør dette med god kvalitet.  I tillegg til faglig påfyll, forsøker vi å legge til rette for at kurslærerne kan lære av hverandre på tvers av fagområder, og høste erfaring av hverandre. De som deltar på samlingen er kurslærere innen fagområdene paraidrett, barneidrett, klubbens styrearbeid, økonomi og lederkurs for ungdom.  I tillegg gjennomfører vi fagsamling for ansatte, sier Elin Horn, rådgiver breddeidrett i NIF.

Viktige ambassadører for idretten

- For at det skal være best mulig kurs ute i idrettslag, er det viktig med kompetansepåfyll til kurslærerne, gi dem motivasjon og at de får trent sammen. Kurslærerne er de som møter idrettslagene og grasrota, og de er viktige ambassadører for idretten, sier Anja Veum, breddeidrettssjef i NIF.

Saken fortsetter under bildet.

God stemning blant kurslærerne under fagsamlingene. Foto: Alexander Eriksson, NIF.

En av ambassadørene er Inger Syvertsen, kurslærer i barneidrett i Vest-Agder Idrettskrets.

-Jeg skal begynne som kursveileder, og kom hit for å få nye innspill, lære, møte andre kursveiledere og få inspirasjon til jeg skal begynne med egne kurs. Det er en veldig spennende samling, og jeg har et sterkt engasjement for å lære andre til å få til noe bra i idretten. Jeg ønsker å bruke helgens kurs til å vise at idrett er for alle, og at vi kan få til mye sammen, sier Syvertsen.

Fellesskap på tvers av fagområder

Anna Kathrine Aas jobber som fagkonsulent for paraidrett i Buskerud og Vestfold. Hun er ikke i tvil om at det å samles på tvers av fagområdene er en suksessfaktor.

-Det å vite at vi er en del av at fellesskap, å bli enige om, og få retningslinjer om felles mål og hvilken vei vi skal gå, er viktig. Vi vet det er mye som skjer i norsk idrett fremover, og da er det viktig å få samlet oss. Ved å ha denne samlingen treffer vi flere folk vi kan bruke i hverdagen, og det gir en trygghet å vite at vi har flere å diskutere og samarbeide med, sier Aas.