Rona vinner sølv_612.jpg

Rona Hjelmstad tok Norges første medalje i Special Olympics

Rona Hjelmstad fra Skjetten Svømming tok en imponerende sølvmedalje på 100 meter rygg i Special Olympics. Hun sørget dermed for Norges første medalje i World Games 2015 i Los Angeles.

- Jeg gruet meg litt til konkurransen  og hadde vondt i magen før finalen. Derfor var det ekstra gøy å ta medalje i dag, sier Rona Hjelmstad til Idrettsforbundet.

I finalen på Uytengsu Aquatics Center i englenes by - svømte Hjelmstad fire sekunder raskere enn i forsøksheatet, og forteller at støtten fra tribunen i finalen bidro sterkt til den gode tiden.

- Det var mange norske flagg på tribunen i dag og det hjelper. Foreldrene mine var også på plass og heiet på meg. Det var veldig stas.

- Jeg gleder meg til de neste distansene og håper på medalje der også, sier Hjelmstad som deltar i sitt andre Special Olympics.

1. visepresident Kristin Kloster Aasen og idrettspresident Tom Tvedt fikk gleden av å møte sølvjenta Rona Hjelmstad. Foto: Karl Filip Singdahlsen

Rona representerer Norge i svømming sammen med Marcus Haus (Eid Symjeklubb) og Arja Johansen (Ås IL Svømming).

Om World Games 2015
Verdens største arrangement for utviklingshemmede. 6300 utøvere fra 165 land skal konkurrere foran til sammen 500 000 tilskuere fra lørdag 25. juli til 2. august. Den norske delegasjonen består av 40 personer. Special Olympics Norway ble tidligere i år fullintegrert i Norges idrettsforbund.

Les mer om Special Olympics