Ledermøtet i Bodø står samlet bak landslagsmodellen.

Resolusjon fra Ledermøtet om landslagsmodellen

Norsk idrett står samlet bak landslagsmodellen. Norsk toppidrett skaper internasjonale prestasjoner, og nye forbilder får vise seg fram. Dette er et resultat av en god modell, hvor treningskultur, verdier og kunnskap deles mellom dagens eliteutøvere og morgendagens stjerner. Les hele resolusjonen:

En vesentlig del av inntektene som skapes rundt de aller beste, skal reinvestere i kommende generasjoner.

I norsk idrett er det særforbundet som bestemmer hvordan man skal legge til rette for treningsgrupper og landslag, og særforbundet er ansvarlig for et godt faglig og medisinsk støtteapparat. Det er særforbundet som muliggjør internasjonal matching av morgendagens utøvere, og det er særforbundene som tar ut deltakerne til internasjonale mesterskap. Noen mesterskap gir stor synlighet og markedsverdi. Andre konkurranser er mindre synlige, men tilsvarende viktige for morgensdagens utøvere.

Den norske landslagsmodellen muliggjør langsiktig tenking og systematisk utvikling. Det forutsetter at særforbundene styrer de kommersielle rettighetene og har en ryddig økonomi.

Det er opp til hvert særforbund å ivareta balansen mellom fellesskapets interesser og den enkelte utøver.

Ledermøtet i NIF står samlet bak landslagsmodellen som styrende for samarbeidet mellom Olympiatoppen og særforbundene. Den skal være rammen for særforbundenes toppidrettsarbeid, både på kort og lang sikt.